Vaak overstappen van internetprovider loont, 'besparing tot ruim 300 euro'
Nederlanders houden van kortingen. Dat blijkt ook uit onze markt voor internet- en tv-abonnementen. Die zijn in principe duur, behalve als je goed let op kortingen en vaak overstapt: dan vallen er honderden euro's te besparen.
Voor Nederlands internet geldt: het is bovengemiddeld snel en betrouwbaar, maar ook wat duurder dan in omringende landen. Daar hoort wel een belangrijke kanttekening bij, meldt de site Overstappen.nl na eigen onderzoek. De site, die natuurlijk zelf ook baat heeft bij overstappers, meldt dat overstappen wel erg voordelig kan zijn. Gemiddeld kan een gezin 300 euro besparen door een nieuw internet- en tv-abonnement af te sluiten, in plaats van hun huidige abonnement te laten doorlopen.
Wie veel wil besparen, maakt een overstap en legt dan voor wat langer de prijs vast. De besparing verschilt namelijk afhankelijk van het type en de duur. Bijvoorbeeld: huishoudens alleen een internet-abonnement nemen, besparen gemiddeld 117 euro bij een overstap naar een nieuw abonnement voor 12 maanden. Maar kies je voor een alles-in-1-abonnement van 24 maanden, komt die besparing op 306 euro op de gehele looptijd.
Die grotere besparing komt volgens Overstappen.nl mede door lagere kosten per dienst binnen zo'n alles-in-1-abonnementen, vanwege bundelkortingen. Huishoudens besparen hierdoor meer dan bij een los internetabonnement. En dan bespaar je nog extra met het combivoordeel dat de meeste providers aanbieden. Door een mobiel abonnement te combineren met een vast internetabonnement krijg je nog eens extra kortingen op bijvoorbeeld externe diensten zoals Netflix en Spotify, of krijg je gratis een grotere databundel, zodat je een goedkoper mobiel abonnement kan nemen.
Rest van Europa goedkoper, maar zonder korting
Die prominente rol van kortingen is uitzonderlijk, vergeleken met de rest van de Europese telecomsector. Het zal cultureel zijn: Nederlanders houden van kortingen, we weten dat je bij de drogist ook eigenlijk alleen de spullen moet kopen die in de aanbieding zijn. Maar dat geldt dus ook voor abonnementen op internet en tv. In het buitenland zijn de tarieven vast, in Nederland wordt door de internetbedrijven flink gestunt met kortingen.
Zoveel zelfs, dat er volgens de prijsvergelijker sprake is van een standaard. Praktisch altijd kun je bij grote aanbieders zoals KPN, Ziggo, Delta en Odido wel een kortingsactie vinden. En dat werkt, want uit de Telecommonitor van de ACM blijkt dat het aantal overstappers groeit.
Door die groei moeten aanbieders kortingen blijven geven om nieuwe klanten te winnen. Dat varieert van tijdelijke acties en welkomstcadeaus tot kortingen bij het verlengen van contracten. Regelmatig overstappen loont volgens Overstpapen.nl: kortingen kunnen oplopen tot wel 50 procent van de standaardtarieven. Wie profiteert van kortingen kan gemiddeld minstens 117 euro per jaar besparen bij het overstappen naar een ander internetabonnement van 12 maanden, tot dus die forse 306 euro besparing bij een overstap naar een alles-in-1-abonnement met een looptijd van 24 maanden.
Ondertussen bleek onlangs ook dat internetproviders het juist ook moeilijker maken om een abonnement op te zeggen. Waarschijnlijk zouden de providers de constante kortingen liever kwijt zijn, maar voorlopig durft niemand de eerste stap te zetten, en moet je als Nederlander dus koopjes blijven jagen.
Meer nieuws over internet en mis niets met onze Bright-app.