Sonos maakt schoon schip en zet ook product-topman achter geflopte app op straat

©Sonos

Sonos maakt schoon schip en zet ook product-topman achter geflopte app op straat
Vandaag om 11:24

Nadat de topman van Sonos eerder deze week opstapte in de nasleep van de rampzalige nieuwe Sonos-app en tegenvallende koptelefoon-verkopen, wordt nu ook de product-topman op straat gezet.

Maandag werd bekend dat voormalig Sonos-topman Patrick Spence opstapte bij het bedrijf. Daarna volgde direct wat kritiek, want over chief product officer Maxime Bouvat-Merlin werd niks gezegd. Hoewel Spence als topman eindverantwoordelijk is, zorgde Bouvat-Merlin als product-topman voor de dagelijkse leiding over de ontwikkeling van zowel de apparatuur van Sonos, als die slecht ontvangen nieuwe app. Volgens bronnen van The Verge was Bouvat-Merlin ook 'in grote mate verantwoordelijk voor de recente misstappen'.

Rol nu 'overbodig'

Die misstappen kosten Bouvat-Merlin nu alsnog de kop. De nieuwe interim-Sonos-topman Tom Conrad stelt in een e-mail aan zijn personeel dat de functie van Bouvat-Merlin nu 'overbodig' is geworden. Conrad heeft zelf ook ruime ervaring met product-ontwikkeling: hij stuurde onder meer de ontwikkeling van Snapchat aan en hoorde ooit bij het team achter de Finder in Apple macOS. Door die ervaring heeft Conrad geen Chief Product Officer meer nodig en verdwijnt de functie.

Bouvat-Merlin wordt nog wel bedankt voor de producten die onder zijn leiding zijn gemaakt, waaronder de Sonos One, Beam, Move, Ace, Arc en Arc Ultra. Een aardig gebaar, maar onder de streep wordt vooral duidelijk dat Sonos echt schoon schip wil maken. Kennelijk wist de leiding van het bedrijf niet meer waarom klanten voor Sonos kozen, met kleine en grote flops tot gevolg.

Sonos beter af met overname?

Interim-topman Conrad is zich bewust van die geschade relatie met de Sonos-klant, en wik die herstellen. Tech-colimnist Nick vraagt zich ondertussen hardop af of Sonos niet beter af is met een verkoop aan één van de tech-reuzen als Apple of Google. Hoewel Sonos bekend is, verbleekt het in grootte bij die reuzen.

Sonos heeft een marktwaarde van rond de 1,7 miljard dollar: een relatief schijntje voor de grote bedrijven. Volgens Wingfield heeft een destijds hooggeplaatste Apple-medewerker ooit bij Steve Jobs gesmeekt om Sonos over te nemen, maar die had geen interesse. Inmiddels maakt Apple echter ook eigen slimme speakers, en heeft het ook koptelefoon-merk Beats overgenomen.

Meer nieuws over Sonos en mis niets met onze Bright-app.