Deze slimme huishoudelijke apparaten zijn het populairst in Nederland

©Roborock

Deze slimme huishoud-gadget is het populairst in Nederland
Vandaag om 01:14
Update: om 02:58

Nederlanders hebben vorig jaar ruim 200 miljoen euro meer uitgegeven aan slimme huishoudelijke apparaten dan een jaar eerder. Welke van deze huishoud-gadgets wordt het vaakst verkocht?

De markt voor slimme huishoudelijke apparaten is in Nederland afgelopen jaar gegroeid van 3,5 miljard naar 3,7 miljard euro, meldt marktonderzoeker Multiscope. Uit de Smart Home Monitor blijkt dat 27 procent van de Nederlandse huishoudens, ruim 2,3 miljoen, minstens één huishoudelijk apparaat gebruikt dat op afstand via een app is te bedienen.

Robotstofzuiger

Het populairste apparaat is de robotstofzuiger, die in ruim een kwart miljoen Nederlandse huizen rondrijdt. Het bezit van de robotstofzuiger steeg afgelopen jaar met 1 procentpunt. Ook het aantal huishoudens met een slimme wasmachine, droger of vaatwasser steeg met 1 procentpunt.

Nederlandse huishoudens geven gemiddeld 369 euro aan een robotstofzuiger uit. Het is daarmee een van de goedkopere slimme huishoudelijke apparaten, want de categorie robotstofzuiger eindigt op de zesde plek in de lijst met de totale besteding.

Slimme rolluiken, gordijnen en zonwering

De categorieën 'slimme rolluiken of gordijnen' en 'slimme zonwering' zijn goed voor de grootste bestedingen, met zowel het hoogste gemiddelde bedrag als het grootste totaalbedrag. Voor deze producten wordt gemiddeld per huishouden 1800 euro neergeteld. Op de derde plek qua totale bestedingen staat de categorie 'wasmachine / droger', gevolgd door 'oven / magnetron' en vaatwasser.

Aan een slimme wasmachine of droger wordt gemiddeld 815 euro uitgegeven, en voor robotgrasmaaiers en slimme vaatwassers betalen Nederlanders ook rond 800 euro. De slimme garagedeur en de slimme oven/magnetron komen gemiddeld boven de 1000 euro uit, de slimme koelkast blijft daar nog net onder. 

Gemak en comfort

De meerderheid (52 procent) van de ondervraagden zegt een slim huishoudelijk apparaat te hebben gekocht vanwege 'het gemak en comfort' dat ze bieden. Ook geeft 28 procent aan dat de slimme functies 'toevallig aanwezig waren' op het apparaat dat ze kochten. Een kwart kocht ze vooral ter vervanging van oude producten. 

Multiscope geeft niet aan welke fabrikanten de grootste marktaandelen hebben bij de slimme huishoudelijke producten in de verschillende categorieën.

Lees meer nieuws over smart home en mis niets met ons WhatsApp-kanaal.