Swapfiets bedenkers duiken op 2e-hands ev-markt met Eccasion.com: proef op de som

©Eccasion

Swapfiets duikt op 2e-hands ev-markt met Eccasion.com: proef op de som
13 januari om 16:49
Update: 13 januari om 19:02

Op Eccasion kun je meebieden op tweedehands elektrische auto’s uit de lease. Het idee: je houdt de winstmarge van de garage in eigen zak. En je krijgt 14 dagen bedenktijd. Wij keken mee bij iemand die een auto kocht via deze site.

Twee van de bedenkers van Swapfiets zijn overgestapt op de elektrische auto. Hun nieuwe project heet Eccasion.com. Daar kun je kiezen uit een aantal modellen waarin de site gespecialiseerd is, waarna je samen gaat bieden op occasions die op de markt komen. Dat zou je ook op Marktplaats kunnen doen, maar het interessante is dat Eccasion een licentie heeft om mee te bieden op een normaliter gesloten markt. Dat is dezelfde markt waar autodealers tweedehands leaseauto’s op de kop kunnen tikken. Voordeel daarvan: je concurreert tegen de laagst mogelijke prijs én over het algemeen zijn leaseauto’s netjes volgens de regels onderhouden.

Ard had een Nissan Leaf met een 40 kWh-accu. Een auto die niet ideaal was voor zijn situatie en de kilometerstand en kleine gebreken gaven hem aanleiding om naar een nieuwe auto om te zien. De meest interessante voor zijn situatie (3 kinderen, een hond, een baan op 61 kilometer afstand en een hekel aan Elon Musk); de Kia Niro van de eerste generatie met een 64 kWh-accu. Prijs-indicatie op de website: zo’n €20.000. Hij was al bij een paar dealers geweest, waar hij nog een aardig bedrag terugkreeg voor zijn Leaf (haters in de YouTube-comments, lezen jullie mee?). Maar dan moest hij onderhandelen over de prijs van de Niro in de showroom. Eccasion voelde transparanter en potentieel goedkoper, maar is het dat ook?

Geen handjeklap, alsnog spannend

Vanaf het moment van opdracht geven kreeg Ard regelmatig een auto in de mail, met de vraag of hij daar op moest bieden en hoeveel maximaal. De eerste Niro ging aan zijn neus voorbij, maar bij de 2e had hij al prijs. Voor €17.500 inclusief alle kosten had hij een Kia e-Niro Executiveline uit 2019 te pakken. Een topdeal. Maar wat bleek: de verkoper mag nog onder de deal uit binnen twee dagen. Dat gebeurde en dus greep hij mis. Bij de derde auto gebeurde hetzelfde. Ard was er al een beetje klaar mee. Want je hoeft dan wel niet te onderhandelen, deze emotionele rollercoaster heb je in de showroom niet.

Maar auto nummer vier diende zich al aan en met hetzelfde bod gingen ze er in. Ze wonnen én na twee dagen bleek dat het bod geaccepteerd was. Voor €17.500 had Ard zijn nieuwe Niro met alle opties tot stoelkoeling aan toe. Maar nu moest de Leaf nog weg. Eccasion had hem een bedrag van €5300 gegarandeerd op basis van biedingen via Wij kopen auto's. Maar bij het inruilen van de auto bij Wijkopenautos.nl liep het anders dan in de reclames van die firma laten zien. Er werd gemekkerd over een lampje dat begon te branden en het bod werd naar €2000 bijgesteld. Na een plugje weer ingeplugd te hebben verdween het lampje en ging het bod weer terug naar de originele prijs. Eind goed, al goed. Ard had een tweedehands Niro, was van zijn Leaf af en had minder betaald dan bij een dealer.

Ervaring is goed, maar N=1

Eccasion geeft je altijd 12 maanden garantie en een proeftijd van 14 dagen. In de voorwaarden daarvan staat wel dat het om een defect moet gaan. Als de kleur van het interieur je niet aanstaat mag je hem niet terugbrengen. Maar als de auto stopt met werken wel. Ard regelde ook nog een Power Check Control om de accu te laten controleren. Daarbij worden alle cellen individueel doorgemeten. Die was nog praktisch op 100% capaciteit. Knap na 147.000 kilometer.

Hoe representatief het verhaal van Ard is, weten we natuurlijk niet. Wellicht dat anderen hun auto allemaal in één keer hebben. Wellicht dat sommige mensen de moed opgeven na twaalf keer bieden. Maar een auto kopen via Eccasion is een verfrissend alternatief voor een dealerbezoek.

Concurrentie voor Eccasion is er ook. Omdat er op elektrische auto’s geen BPM werd geheven, is importeren van een recente Duitse EV ook bijzonder aantrekkelijk geworden. Maar dan moet je het papierwerk en transport wel zelf gaan regelen.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.