Google lanceert slim auto-platform en dit grote merk gebruikt het als eerste
Google heeft zijn nieuwe Automotive AI Agent aangekondigd, een geavanceerd AI-platform voor auto's. Mercedes-Benz is een van de eerste autofabrikanten die deze technologie zal toepassen. De nieuwe AI-functies zullen later dit jaar als eerste geïntroduceerd worden in de Mercedes-Benz CLA.
De nieuwe software is gebaseerd op Google's eigen AI-model Gemini, in combinatie met Google's platform Vertex AI, waarmee modellen getraind en gebouwd kunnen worden. De functies zouden verbeterde spraakbediening en integratie bieden, in de eerste plaats met Google's navigatie-apps, zoals Google Maps en Waze.
Volgens Google zorgt vooral deze verbeterde spraakbesturing de 'killer feature': bestuurders zouden niet alleen navigatie en media kunnen beheren via spraakopdrachten, maar ook vervolgvragen stellen, zoals: 'Heeft dat restaurant goede reviews?' of 'Wat is het populairste gerecht daar?'.
Nieuwe standaard
De aankondiging is een primeur, aangezien autofabrikanten tot nu toe systemen zoals Apple CarPlay of Android Auto eerder passief gebruikten. Google’s Automotive AI Agent gaat een stap verder door spraakherkenning te combineren met contextueel begrip en uitgebreide gegevensdiensten zoals Google Maps.
Mercedes-Benz heeft dan ook bevestigd dat het een van de eerste autofabrikanten is die de Automotive AI Agent gaat integreren in zijn voertuigen. De AI-agent wordt onderdeel van de Mercedes-Benz User Experience (MBUX), het virtuele assistentensysteem van de fabrikant. Dit moet zorgen voor een naadloze integratie, waardoor actuele verkeersinformatie en locatiegegevens gemakkelijker inzichtelijk kunnen worden gemaakt.
Concurrentie volgen
De keuze voor de Automotive AI Agent toont aan dat ook Mercedes niet stilzit en niet vanaf de zijlijn heeft zitten toekijken. Bovendien voerde Mercedes eerder al tests uit met spraakassistenten op basis van ChatGPT.
Google is overigens niet het enige bedrijf dat generatieve AI inzet voor auto's. Andere fabrikanten, zoals Peugeot en Volkswagen, maken al gebruik van ChatGPT voor hun virtuele assistenten. Mercedes-Benz heeft eerder ook met soortgelijke technologieën geëxperimenteerd.
Samenwerking Apple
De integratie met Google-diensten zou kunnen verklaren waarom Mercedes-Benz eerder tijdens een interview liet weten niet samen te werken met Apple Carplay. Ola Källenius, de topman van Mercedes, liet toen weten geen interesse te hebben in het integreren van Apple's software, om zo meer controle te houden over de digitale uitstraling en klantbeleving.
Het is daarom des te opvallender dat de Duitse autofabrikant nu toch een soortgelijke samenwerking aangaat met Google. Hoewel niet bevestigd, zou dit mogelijk onderdeel kunnen zijn geweest van de overeenkomst.
Google's meerwaarde
Eén ding is alvast duidelijk: Google toont hiermee aan een aas in handen te hebben, namelijk de navigatie-apps Google Maps en Waze, en de capaciteiten om deze ten volle in te zetten. Het AI-platform, gebouwd op de technologie van Google, zal dus ook andere autofabrikanten in staat stellen om geavanceerde AI-diensten in hun voertuigen te integreren, zonder dat zij het figuurlijke wiel opnieuw hoeven uit te vinden.
De nieuwe AI-functionaliteiten komen nog dit jaar beschikbaar in de nieuwe Mercedes-Benz CLA. Het is nog onbekend welke automerken hetzelfde pad zullen volgen.
Lees meer over Google, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.