De populaire game Fortnite komt ook naar Android. Maar ontwikkelaar Epic biedt de game niet aan in de Google Play Store. Android-gebruikers kunnen de app downloaden via de website van Epic.
Game-ontwikkelaar Epic gaat de populaire game Fornite zelf beschikbaar maken voor Android-gebruikers. Door de game en in-app-aankopen zelf aan te bieden zet Epic de Google Play Store buitenspel en hoeft het geen 30 procent van iedere aankoop af te staan. Gaan meer app-bouwers dit voorbeeld volgen?
Experiment
"Ik snap dat zij het proberen, want het is op dit moment de meest succesvolle game in de industrie. Maar ik denk wel dat het een experiment is", zegt John Kivit, directeur van app-ontwikkelaar Shareforce. "Ik verwacht dan ook niet dat er snel andere diensten of app-makers dit voorbeeld volgen."
"Dit werkt alleen met een monsterhit van een betrouwbaar bedrijf met een goede naam", zegt game-analist Lewis Ward van marktonderzoeker IDC. En om die reden denkt hij ook niet dat anderen Google snel over zouden durven slaan.
Tenzij het experiment van Epic Games echt slaagt. Dan zou het speelveld er wel anders uit kunnen zien. "Maar het is nog lang niet duidelijk of het risico wat Epic Games nu neemt zich ook uitbetaalt", zegt Ward.
"Het mes kan aan twee kanten snijden. Maar ik ga er wel vanuit dat ze hun huiswerk hebben gedaan en dat ze vertrouwen hebben in hun eigen kansen om Android-gebruikers op deze manier aan het spel te krijgen."
Gigantisch succes
Het is vooral het ongekende succes van Fortnite waardoor het voor Epic Games niet heel veel uitmaakt of dit experiment slaagt of niet. Het bedrijf verdient immers al vrachtladingen vol aan de game.
"Ze hebben ongetwijfeld gedacht: kunnen we het zonder de Google Play Store? De game-industrie klaagt al langer over het afromen van die 30 procent omzet. En voor iOS kunnen ze er niet omheen", zegt Kivit van Shareforce.
Ook game-analist Ward denkt dat het huidige succes de bron van al het vertrouwen is, om de strijd met Google aan te gaan. "Als het niet werkt, kunnen ze zich altijd nog bedenken. Maar de naam onder games is nu al zo goed gevestigd, dat de toegevoegde waarde van het staan in de Google Play Store en de distributie via dat kanaal niet opweegt."
30 procent afstaan te gortig
Epic Games heeft onder gamers namelijk het imago van een betrouwbaar bedrijf. "Daardoor hebben ze het idee dat directe inkomsten via het eigen kanaal op lange termijn meer oplevert dan wanneer zij 30 procent afstaan aan Google", zegt Ward. Hij gaat ervan uit dat er miljoenen gamers zijn die het spel straks weten te vinden via de website van Epic Games.
Epic-ceo Tim Sweeney liet in aan techsite The Verge weten dat hij het afromen van 30 procent van de omzet door Google inderdaad wel erg gortig vindt in vergelijking met wat het oplevert. In een ander interview vertelde hij dat hij iOS, het besturingssysteem van Apple's iPhone en iPad, ook had gepasseerd als hij de mogelijkheid zou hebben.
En hij is niet de eerste, zegt Kivit. Grote ontwikkelaars hebben zich zelf al vaker achter de oren gekrabd of die 30 procent wel in verhouding staat tot wat zij ervoor krijgen.
App store als grote etalage
"Ze staan misschien in de etalage, krijgen er bandbreedte voor terug en het gevoel van betrouwbaarheid bij de consument omdat het in de app stores staat, maar ze tikken wel aardig wat af. Het is een centenkwestie. En 30 procent is een aardige potentiële besparing. De vraag is of dat opweegt tegen de nadelen", zegt Kivit.
Een ervan is dat je als ontwikkelaar in ieder geval een sloot downloads misloopt. En je bent natuurlijk onvindbaar voor de mensen die niet verder kijken dan die omgeving. Dat komt vooral omdat bezitters van Android-telefoons voor apps voornamelijk kijken in de Google Play Store. "En als je daar dus niet tussenstaat, is dat verwarrend."
Veiligheidsrisico's
"En dan zijn er nog de veiligheidsrisico's waar de telefoongebruikers mee geconfronteerd kunnen worden. Want om apps buiten de Google Play Store te kunnen installeren, moet je veiligheidsinstellingen aanpassen en apps van derde partijen toestaan. Het is de vraag of je die veiligheidsoptie daarna weer aanzet."
Dat zou de deur open kunnen zetten voor malware, die je normaal gesproken met die opties buiten de deur zou houden, waarschuwt Kivit. "Het is niet ondenkbaar dat er straks bronnen zijn op internet zich voordoen als Fortnite en gaan spammen met een zogenaamd installatiebestand van de game. Terwijl het dus werkelijk iets anders is. Op die manier kun je veel troep binnenhalen die veel kwaad kan." En dat zou indirect ook het imago van het bedrijf kunnen schaden, zegt Kivit.
Zichtbaarheid
Maar als je ondanks deze nadelen, toch bereid bent die 30 procent af te staan als game-ontwikkelaar, dan krijg je er dus wel veel zichtbaarheid voor terug, benadrukt Kivit nog maar eens. "De Play Store brengt ook automatisch traffic en omzet. En dat loop je dus mis als je er niet tussen staat. Het is een van de drukste etalages ter wereld. "Als kleine ontwikkelaar ben je veel meer kwijt als je dat zelf allemaal in marketing moet steken."
Grote markt of niet
Hij vergelijkt het met een drukke markt in het centrum van een stad. "Als je daar staat met je marktkraampje op woensdag, trek je veel meer bekijks dan wanneer je ergens in een buitenwijk staat."
Maar Kivit verwacht zoals gezegd niet dat er binnenkort meerdere ontwikkelaars hun vingers branden aan een dergelijk experiment. "Tot op heden zijn er nog geen grote successen geweest. Als er nog een of twee partijen dit proberen, gaan anderen er misschien ook aan denken. Maar die kans acht ik klein, omdat het succes van Fortnite niet iedereen is gegeven."
Cash cow
Fornite bracht sinds september vorig jaar en mei meer dan 1,2 miljard dollar op, berekende onderzoeksbureau SuperData. Verwacht wordt dat het nog het dit jaar door de 2 miljard heen gaat.
In amper vijf maanden sinds de release op iOS werd Fortnite meer dan 100 miljoen keer gedownload voor iPhones en iPads, meldde techsite VentureBeat vorige maand. Daarbij zou het spel alleen op die apparaten al meer dan 160 miljoen dollar hebben opgeleverd.
Epic Games weet de miljarden om te zetten door vanuit de gratis app aankopen te bieden. Spelers betalen bijvoorbeeld voor andere kleding voor hun personages en dansjes om te vieren dat ze hun vijand hebben vernederd.