Tesla voorziet zijn nieuwe Model 3 en zijn Superchargers in Europa van een CCS-stekker. Die stap kan grote gevolgen hebben. Tesla zou zijn netwerk van Superchargers ook voor auto's van andere merken kunnen openstellen.
Een van de curieuze kenmerken van standaarden is dat er nooit één van is. Zo ook bij oplaadstekkers voor elektrische auto’s. Europese autofabrikanten als BMW, Volkswagen en Daimler geven de voorkeur aan Combined Charging System (CCS), terwijl Nissan, Mitsubishi en Subaru weer de voorkeur geven aan CHAdeMO. Tesla maakt in Europa gebruik van de Type 2 Mennekes-connector, die er precies zo uit ziet als de bovenkant van de CCS Combo 2-stekker.
Met de introductie van de Tesla Model 3 in Europa is er verandering op komst. Tesla gaat de Model 3, die 16 november voor het eerst in Nederland is te zien, in Europa namelijk uitrusten met een CCS-poort.
“We verwachtten al dat Tesla zijn eigen oplaadstandaard uiteindelijk zou gaan opgeven, en het lijkt erop dat dit het begin daarvan is”, verklaart Dale Vince van het Britse oplaadnetwerk Ecotricity tegenover Engadget.
Belangrijke troefkaart
Een extra aanwijzing daarvoor is dat Tesla eigenaren van een Model X en S gaat aanbieden om een CCS-adapter te kopen. Minstens zo interessant is dat het autobedrijf zijn Superchargers in Europa gaat voorzien van CCS-stekkers. Daarmee zouden, in theorie, ook bezitters van een ander merk dan Tesla hun elektrische auto kunnen opladen bij een Supercharger, schrijft Engadget.
Het Supercharger-netwerk is lange tijd een belangrijke troefkaart geweest voor Tesla. Anders dan andere fabrikanten van elektrische auto’s biedt Tesla zijn gebruikers een behoorlijk fijnmazig netwerk aan van laadstations waar zij hun voertuig snel kunnen opladen. Een goede reden om te kiezen voor een Tesla in plaats van voor een andere elektrische auto.
Extra inkomstenbron
Daar staat tegenover dat Tesla-oprichter Elon Musk herhaaldelijk heeft gezegd dat hij het Supercharger-netwerk best wil openstellen voor andere autofabrikanten. “Ze moeten er alleen wel voor betalen, naar rato van het gebruik.”
Voor Tesla heeft het openstellen van het eigen snellaadnetwerk zo ook weer een voordeel: een extra inkomstenbron. En dat is natuurlijk niet verkeerd, gelet op de moeite die Tesla heeft om winstgevend te worden.
Getest: de elektrische Hyundai Kona
Meer video's over technologie? Volg Bright op YouTube.