Deze elektrische auto's kun je in 2019 kopen
Dit jaar verschenen er met de nieuwe Nissan Leaf, Jaguar I-Pace en Hyundai Kona enkele belangrijke elektrische auto's. 2019 lijkt nog mooier te worden. Welke elektrische auto's zijn vanaf volgend jaar verkrijgbaar?
Elektrisch rijden zit in de lift. Veel Nederlanders willen graag elektrisch gaan rijden, maar dan moet er wel wat te kiezen zijn. Na jaren waarin de Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 en Kia Soul het rijk alleen leken te hebben, groeit het aanbod nu snel. In 2019 komen er nog een paar erg interessante elektrische auto's bij. Naar deze vijf EV's kijkt Bright-autotester Rutger Middendorp het meest uit.
Sono Motors Sion
De Duitse startup Sono Motors beloofde voor €16.000 een auto met ingebouwde zonnepanelen en een huuraccu te leveren en voor €20.000 een auto inclusief de accu. Die laatste prijs is gestegen naar €24.000, omdat accu's toch een stukje duurder bleken dan verwacht.
De Sion is een bijzondere auto. Met de app kun je je auto beschikbaar stellen voor gebruik door anderen, die daar per kilometer voor betalen. De auto is ongeverfd en veel onderdelen zijn overgenomen uit bestaande auto's; allemaal om kosten te besparen. De Sion heeft ook zo veel zonnepanelen in het oppervlak verwerkt dat je op een mooie zomerdag tot 40 kilometer rijbereik gratis krijgt van de zon. Nu is het wachtent totdat de Duitsers de auto volgend jaar werkelijk in productie weten te krijgen.
Tesla Model 3
We hebben lang moeten wachten op de Tesla Model 3, maar nu komt hij er echt in Nederland. Wie voor het einde van dit jaar bestelt, zou hem ergens in 2019 nog op de oprit moeten hebben. Wie de Model S al kent, zal veel terugvinden in de Model 3. Alleen zijn de achterbank en de bagageruimte wat minder van formaat. Alle slimme systemen, zoals Autopilot, zijn wel aanwezig. Voor €58.800 heb je de long-range versie met grote accu en verplicht optiepakket. Wanneer de goedkopere Model 3 (met kleinere accu) in Nederland verschijnt, is nog niet bekend.
Twee elektrische Kia's
Volgend jaar komt Kia met maar liefst twee nieuwe elektrische auto's. De Kia e-Niro heeft dezelfde basis als de verdacht indrukwekkende Hyundai Kona Electric die we dit jaar testten. Hij zou van binnen zelfs nog iets ruimer moeten zijn. Hij wordt een klein beetje duurder (boven de €40.000), maar blijft onder de magische grens van €50.000, waardoor hij volledig binnen de 4% bijtelling blijft vallen.
Naast de e-Niro komt er gelukkig ook een opvolger van de Kia Soul. Een van mijn favoriete elektrische auto's tot nog toe. Hij maakt in de indeling optimaal gebruik van de extra ruimte die een elektrische aandrijflijn oplevert en ziet er fris en anders uit.
Audi e-Tron
Het was misschien wel de meest geteasede elektrische auto ooit: de Audi e-Tron. In San Francisco, Namibië en Dubai werd de auto aan de pers voorgesteld. Een grote SUV van het merk met de vier ringen moet bewijzen dat de oude garde mee kan komen met Tesla. Op papier ziet het er allemaal goed uit, maar met het laadnetwerk moet wel een slag gemaakt worden ten opzichte van de Superchargers van Tesla.
Nissan Leaf e-Plus
Nissan heeft samen met Tesla in 2011 de revolutie van elektrisch rijden op gang gebracht. Maar de Japanners hebben moeite om de veranderingen bij te benen, zo lijkt het. De Nissan Leaf werd in eerste instantie met een 40 kWu-accu afgeleverd, terwijl de Hyundai Kona en de Opel Ampera-E op meer dan 60 kWu reden.
Volgend jaar moet de revanche komen in de vorm van de Leaf e-Plus, met een accu van vergelijkbaar formaat. In mei zou deze auto te koop moeten zijn. De Leaf met de 40 kWu-accu wordt geplaagd door het gebrek aan actieve koeling van de accu, waardoor snelladen met 50 kW in de praktijk niet mogelijk blijkt. De kans is klein dat de e-Plus dit probleem niet zal hebben.
Let hier op als je een elektrische auto koopt
Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's