De posters van het festival ITGWO, komend weekend op Vlieland, is getekend door data als het weer en de waterstand van het eiland.
Komend weekend is het festival Into The Great Wide Open (ITGWO). Vlieland is dan het decor voor veel muziek, kunst in de openbare ruimte en waarmee ook de natuur zelf in de kijker wordt gezet. Met het thema Possible Futures wordt met die middelen een breed scala aan mogelijke toekomsten onderzocht. De posters, de website en het andere artwork van ITGWO werden dit jaar bepaald door data.
‘Staat er een Excel-sheet op de poster of is dat een foutje?’, vroeg iemand toen de eerste poster online verscheen. Het experiment om data-analyse het campagnebeeld te laten bepalen is vernuftig en getuigt van lef. De uitkomst van het smoel van #ITGWO19 was totaal onzeker. De methode sluit aan bij het festivalthema Possible Futures. En de uitvoering is bij CleverFranke (de data-designstudio die onlangs een Dutch Design Award won) in kundige handen. Naar idee van Bas Koopmans (Baster and the Funky Bunch) hebben ze de omstandigheden op Vlieland het artwork laten bepalen.
"Als er op dit moment ergens veel geëxperimenteerd wordt op zoek naar de toekomst, dan is het wel op het vlak van data. Alles draait daar nu om het verzamelen van gegevens en de mogelijkheden daarvan, van Big Data tot artificial intelligence. De impact op onze maatschappij is enorm. Er zijn hacks en relletjes, maar we plukken ook de hele dag de positieve vruchten. We kijken niet meer naar buiten om te zien of het regent, maar checken dat op Buienradar. Staan er al files? Is mijn Facebook-bericht nog geliked? Al deze informatie in zijn kale 1-tjes en 0-tjesvorm, zegt iets over de omstandigheden die ons leven gaan kleuren.”
Data is het artwork
En dat heb je ook op het eiland. Een bezoek aan Vlieland wordt in grote mate beïnvloed door de weersomstandigheden. Het eiland is in ieder weertype gevoelsmatig een andere plek. Kunnen we buiten zitten op de boot of waaien we van het dek? Moet ik mijn kaplaarzen aan bij het bospodium?
Al deze omstandigheden zijn meetbaar en maken de beeldtaal en artwork. Niet gevoelsmatig, maar letterlijk 1-op-1. De hitterecords van de laatste weken hebben voor een veel roder en warmer beeld gezorgd dan we van te voren verwacht hadden.