Tot nu toe kwam Volvo alleen met plug-in hybrides, maar nu heeft het bedrijf zijn eerste volledig elektrische auto onthuld. De nieuwe XC40 verschijnt in het derde kwartaal van 2020.
De elektrische Volvo XC40 Recharge P8 heeft een accu van 73 kWu met een verwacht bereik van ongeveer 400 kilometer. Dat is niet wereldschokkend, maar genoeg voor dagelijks gebruik. Dankzij de laadsnelheden tot 150 kW bij de snellader, kan de Volvo ook gewoon mee op vakantie.
Sneller laden
Wie thuis laadt, wordt ook blij, want in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jaguar I-Pace en de Hyundai Kona, kan de XC40 Recharge 3-fase laden met 11 kW. Drie keer zo snel als een één-fase lader.
De binnenruimte heeft niet veel te lijden onder de accu die in de vloer is verstopt en net als de Audi E-Tron heeft de Volvo een kleine frunk voorin van 31 liter. Dat is niet veel, maar wel een ideale plek voor je laadkabel. Als die niet achterin hoeft, zet je er de boodschappen ook niet bovenop.
Twee elektromotoren
De XC40 wordt geïntroduceerd met de duurste variant. Die heet P8 en heeft twee elektromotoren die 408 pk en 660 Nm leveren. Een sprintje naar 100 km/u duurt net geen 5 seconden.
In tegenstelling tot veel elektrische auto's kan je er een caravan achter hangen. Tot 1500 kilo mag je trekken met de XC40.
Android Automotive
Volvo had al één van de fijnste integraties met de mobiele telefoon, maar gaat nu een stap verder. De ingebouwde navigatie draait ook op Google Maps en de dame die terugspreekt als je stemopdrachten geeft, is die van Google Assistent. Het infotainmentsysteem is als eerste gebaseerd op Android Automotive, een nieuw systeem dat fabrikanten zelf kunnen aanpassen. Het systeem hoeft niet met een smartphone verbonden te zijn.
Volgend jaar is de P8 Recharge verkrijgbaar voor 60.000 euro. Vind je dat iets te gortig, dan kun je wachten tot eind 2021 voor de XC40 Recharge P4. Die zal goedkoper zijn en wat minder bereik hebben.
Kijk ook: nieuwe Renault Zoe
Volg Bright op YouTube voor videoreviews van elektrische auto's