Bedrijven moeten oppassen met Olympische Spelen-hashtags
Oppassen geblazen voor bedrijven die tijdens de Olympische Spelen willen tweeten. Ze kunnen inbreuk maken op merkrechten.
Gedoe op Twitter, want mag je straks tijdens de Olympische Spelen tweeten met hashtag #Rio2016? Mensen zoals jij en ik wel, maar voor bedrijven is het mogelijk een heel ander verhaal. Het United States Olympic Committee (USOC) wordt ervan beschuldigd niet-sponsorende bedrijven te 'pesten'. Zij mogen niet zomaar meepraten over het sportevenement.
ESPN heeft bekendgemaakt dat het USOC brieven naar verschillende bedrijven heeft gestuurd in aanloop naar de Spelen, waarin staat dat hun online accounts niet naar de Olympische resultaten mogen refereren. Ook mogen ze niets van het officiële Olympic-account delen of retweeten én officiële hashtags als #Rio2016 en #TeamUSA zijn verboden terrein.
Dat komt omdat het USOC de merken in handen heeft voor woorden als 'Olympic' en 'Go for the gold'. Als niet-sponsorende bedrijven zouden tweeten met zulke termen, dan zouden ze inbreuk maken op de rechten. Volgens het USOC mogen zulke bedrijven best atleten aanmoedigen, maar dan wel zonder de Spelen te noemen.