Eerste indruk: VanMoofs slimme e-bike lijkt net een gewone fiets
VanMoofs nieuwe e-bike Electrified S heeft een slim slot zonder sleutels en een app voor instellingen. Toch ziet hij eruit als een gewone fiets. We kregen als een van de eersten een sneak preview.
Kijk naar de nieuwe VanMoof. Wat valt je op? Precies, niets en dat is knap, want dit is een elektrische fiets die niet van een gewone stadsfiets te onderscheiden is. Anders dan bij de vorige generatie Electrified ontbreekt het driehoekige aluminium blok bij het balhoofd, waar de boven- en onderbuis onder het stuur samenkomen. Bij het vorige model zat daar een deel van de elektronica voor het touchpad boven op de buis. Die is nu onzichtbaar weggewerkt in het frame.
Ook de voornaaf waar de motor in is verwerkt oogt zo klein dat je gerust kan stellen dat de Electrified S op geen enkele wijze aan de buitenkant op een e-bike lijkt. Dat is een groot voordeel. Hoewel de e-bike-verkoop enorm gegroeid is de laatste jaren, ogen de meeste modellen nog steeds als lelijke fietsen met een hulpmotor en een bak van een externe accu. Oftewel, fietsen waar je voor je zestigste niet opgezien wilt worden. Bij VanMoof is de accu in de schuine, voorste framebuis verwerkt zonder compromis. Hij is namelijk goed voor een rit van meer dan 100 kilometer. Hij is trouwens ook heel goed tilbaar. Hij weegt 18,5 kg en is daarmee een relatief lichte e-bike.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="b6776682-c438-432e-ad55-205e9da97cb1"></drupal-entity>
De Electrified S kan je aanzetten en instellen via het touchpad op de bovenste framebuis of met de app. De Nederlandse wet laat trapondersteuning toe tot 25 km per uur. In de VS ligt die grens op 32 km per uur. Je kan via de app, op eigen verantwoording, de Electrified S op de Amerikaanse stand zetten. Dat is het eerste wat ik deed, want ik vind 25 km gewoon net niet hard genoeg.
De Electrified S heeft ook eigen, uniek elektrisch fietskarakter meegekregen. VanMoof richt zich echt op het stedelijk fietsen. Als je weg fietst voelt het alsof jij fietst zonder trapondersteuning, maar je wordt heel relaxed bijgestaan door de motor. Bij sommige e-bikes heb je nogal eens het gevoel alsof je bij het wegrijden ineens vooruit schiet. Dat heeft de Electrified S helemaal niet. Het kan wel door op het turboknopje op het stuur te drukken. Dan krijg je even tot 20 km per uur een extra boost.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="bced2428-e968-4e2d-b8b5-992bad63c20c"></drupal-entity>
Slot zonder sleutels
Heel bijzonder is ook het geïntegreerde elektronische slot zonder sleutels. Je kunt hem met de bijgeleverde afstandsbediening openen of door de fiets aan te raken. Dat klinkt als science-fiction maar eigenlijk is het heel simpel. Het slot werkt met bluetooth en herkent dat jij met je smartphone in de buurt bent. Sta je vlak naast je fiets dan gaat de fiets ook aan, zonder dat je je smartphone uit je zak haalt.
Maar dat betekent nog niet dat het slot open moet gaan. Misschien sta je wel met iemand te praten. Pas als je de touchpad aanraakt in combinatie met jouw smartphone die je op zak hebt, ontgrendelt het slot. Je hebt dan 4 seconde om het slot eruit te trekken. Overigens kan je deze opties via de app uitzetten.Het hele slimme slotsysteem is volgens de makers dichtgetimmerd met encryptie. Verlies je je smartphone, dan moet je dat bij Vanmoof melden. Zij 'schieten' dan door de ether een nieuwe versleuteling naar jouw fiets en niemand kan hem dan met de oude 'sleutel' openen.
Tracking
De VanMoof heeft ook tracking ingebouwd. Dat zie je steeds vaker, maar die apparaten zijn meestal op GPS gebaseerd. Dat kan heel nauwkeurig zijn, maar zodra je gestolen fiets, motor of auto in de garage van de dief staat, is er geen signaal. Je moet die trackers bovendien van een simkaart voorzien.
VanMoof gebruikt een GSM-signaal die ook binnenshuis werkt, zonder dat je een één of ander abonnement voor tracking nodig hebt. Wordt hij gejat, dan is hij heel makkelijk terug te vinden. VanMoof helpt je daarbij. Volgens VanMoof worden de Electrifieds nauwelijks gejat, omdat de dieven nu al weten dat er een tracking in zit.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="9f12dca3-c0a2-4501-b334-f46860bfe454"></drupal-entity>
Onder de indruk
Ik was onder de indruk van de Electrified. De bouwkwaliteit is heel hoog. Dat zie je terug in de details, maar het meeste daarvan is verborgen in het frame. Ties Carlier, een van de twee broers achter het merk, is daar erg trots op. Hij volgt de Steve Jobs' filosofie dat ook de binnenkant heel mooi moet zijn. Alle electronica, batterijen, het slot en zelfs de bedrading van en naar de motor loopt via het frame. Dat lijkt simpel maar dat in werkelijkheid vergt dat 'serious engineering'. De gemiddelde fietser ziet dat uiteraard niet. En dat is precies wat VanMoof voor ogen had. Een elektrische fiets die niet elektrisch oogt, maar gewoon het uiterlijk heeft van een hippe stadsfiets.
De VanMoof Electrified S is nu beschikbaar in de pre-order. De eerste duizend fietsen kosten €1998. Zodra ze in juni in de verkoop gaan, kost hetzelfde model €2998.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="9a48dfba-e0c8-4f10-8b39-9e35e84a4aa6"></drupal-entity>
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="6b9a3b81-58a5-4f73-8738-18f77c1e6dcc"></drupal-entity>
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="147d74c3-03e5-44db-bd87-586b75f27138"></drupal-entity>
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="b882a409-ac5f-4096-b3e8-fef621eb4d44"></drupal-entity>