Gedupeerden Bol.com naar rechter na foute prijs parfum
Tweehonderd klanten van Bol.com die een parfum bestelden maar niet kregen vanwege een 'fout met de prijs', laten het er niet bij zitten.
De webwinkel annuleerde honderden bestellingen omdat er een fout met de prijs zou zijn gemaakt. De klanten willen het parfum alsnog voor de beloofde prijs. De gedupeerden hebben juridisch adviesbureau Aliter Melius ingeschakeld, dat eerder ook - overigens zonder succes - klanten van Leen Bakker bijstond die een conflict hadden met de meubelgigant over een hoogslaper.
Bol.com zegt een fout te hebben gemaakt met de prijs van een parfum, dat voor een sterk afgeprijsd bedrag op de site te koop stond. Een deel van de klanten kreeg het parfum voor die prijs, maar honderden niet. Die laten het er niet bij zitten.
Beperkte voorraad
Het grootste bezwaar van de gedupeerden: Bol.com spreekt van een 'kennelijke vergissing' omdat de lagere prijs niet zou kloppen. "Maar het gaat niet om de hoogte van de prijs, maar om de voorraad", zegt juridisch adviseur Loonstein van Aliter Melius. "Ze hebben het parfum verkocht voor die prijs, geleverd tot de voorraad op was en toen tegen de rest van de kopers gezegd 'jammer'." Als er een beperkte voorraad was, had Bol.com dat moeten aangeven, zegt Loonstein. "Op=op erbij zetten bijvoorbeeld, maar dat hebben ze nagelaten en dat is misleidend."
Ongelijke behandeling
Omdat een heleboel mensen het parfum wél hebben gekregen en mogen houden, is er sprake van ongelijke behandeling door Bol.com, zegt Loonstein. "Als het een kennelijke vergissing was in verband met het bedrag dat niet zou kloppen, had niemand het moeten krijgen. Of Bol.com had een bericht moeten sturen dat het parfum dient te worden teruggestuurd of een naheffing met het resterende bedrag moeten eisen." Dat is niet gebeurd.
Vanmiddag kregen de gedupeerden van Bol.com te horen dat ze de parfum niet krijgen. In plaats daarvan biedt Bol.com ze een kortingsvoucher van 10 euro aan die geldt voor andere parfums
Zoveelste voorbeeld
De gang naar de rechter lijkt nu onvermijdelijk, zegt Loonstein. De 200 klanten hebben betaald voor het parfum en vinden dat Bol.com nu over de brug moet komen. "Het is het zoveelste voorbeeld van een grote webwinkel die haar klanten lokt met aantrekkelijke aanbiedingen, gelden incasseert maar als het de webwinkel zo uitkomt gewoonweg niet levert."
Bol.com zei tegen EditieNL dat het bedrijf het recht had de bestelling te annuleren, omdat klanten hadden kunnen zien dat de prijs van het parfum veel te laag was. De mensen die het parfum wel hebben gehad, mogen die houden.