Gratis betaalapp Tikkie kost ABN Amro geld maar is ook waardevol
Met de app Tikkie maakt ABN Amro geld terugvragen makkelijker. De bank verdient niks met de app, maar Tikkie is toch erg waardevol.
Iedereen heeft er weleens mee te maken. Na een avondje stappen blijft er één iemand over met de rekening. En dan begint de ellende van het terugvragen van het geld. Met Tikkie is dat proces een stuk makkelijker. De app is dan ook een succes: meer dan 300.000 actieve gebruikers hebben sinds de lancering in juni van vorig jaar 1,5 miljoen keer een betaling afgetikt.
Het werkt simpel. Je voert in Tikkie je rekeningnummer in, kiest het bedrag dat je terug wilt vragen en je stuurt de ontvangers een betaallinkje. Als ze daarop drukken, komen ze bij een iDeal-scherm. Dan kunnen ze het bedrag betalen, ongeacht bij welke bank de ontvanger zit, je betaalt niets extra. Het ziet er bijvoorbeeld uit alsof er een Thuisbezorgd-bestelling wordt afgerekend. De volgende werkdag staat het geld op je rekening.
Sympathieke oplossing
ABN Amro wilde een 'sympathieke oplossing' maken voor het terugvragen van geld. Maar omdat Tikkie helemaal gratis en ABN Amro geen liefdadigheidsinstelling is, rijst de vraag: wat is het addertje onder het gras? "Er is geen addertje", verzekert Jarco de Swart, woordvoerder van ABN Amro. "De app kost ons geld. Naast de 5fte die er dagelijks aan werken betalen we voor elke Tikkie-betaling."
Hoeveel ABN Amro per iDeal-betaling betaalt, wil de woordvoerder niet zeggen. Op de website van iDeal staat dat een overboeking 0,004 euro kost. Met een snelle rekensom kom je dan in totaal uit op 6000 euro aan overboekingskosten tot nu toe.
Goed voor je imago
Volgens Timen van Haaster, adviseur bij communicatiebureau MSL Group, kan een goed en gratis product een slimme zet zijn: "De app is bij uitstek een middel waarmee ABN Amro inspeelt op de behoeften van klanten en wat er speelt in de maatschappij."
Van Haaster denkt dat Tikkie goed is voor het imago van ABN: "Als je een goede ervaring met Tikkie hebt gehad ben je misschien sneller geneigd om een financiële dienst bij ABN Amro af te sluiten." Dat bevestigt De Swart: "We hopen natuurlijk dat het gebruiksgemak en de vriendelijkheid van Tikkie op ons afstraalt als bank. Dat mensen zien dat we een hele leuke oplossing hebben gevonden voor dit probleem."
Betaaldata
Tikkie is niet alleen goed voor het imago van de bank, ook geeft de app informatie over Nederlandse betaaltrends. Zo beschikt Tikkie over een berg met data, zoals wanneer mensen geld terugvragen (rond lunchtijd) en hoe hoog die bedragen zijn (gemiddeld 12 euro).
"Dat kan aardige inzichten opleveren", zegt Van Haaster. "Bijvoorbeeld: wanneer zie je pieken in Tikkie-gebruik? Is dat zaterdagmiddag als leden van de sportclubs hun derde helft betalen? Die data is waardevol voor een financiële instelling."
De Swart benadrukt dat die data niet met derden worden gedeeld. Ze halen er wel andere feitjes uit, bijvoorbeeld dat 70 procent van de Tikkie-gebruikers binnen een dag terugbetaalt. "We hebben laatst een onderzoek onder Tikkie-gebruikers uitgevoerd waaruit bleek dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn bij het voorschieten van cadeautjes", zegt De Swart. "Mannen schieten vooral drankjes en lunches voor."
De data voor het onderzoek werden verzameld via een enquête. Tikkie houdt geen gegevens over geslacht of locatie bij. Je voornaam, 06-nummer en rekeningnummer zijn de enige gegevens die Tikkie vraagt.
Toch een verdienmodel
ABN Amro heeft inmiddels wel een verdienmodel voor Tikkie gevonden: bedrijven die betalen voor het gebruik van de app. Zo houdt Transavia de komende drie maanden een proef met Tikkie, waardoor reizigers via WhatsApp extra bagage of meer beenruimte kunnen boeken (foto boven). Het bedrag wordt dan met Tikkie betaald.
De proef loopt nog, maar De Swart ziet daar veel kansen voor een verdienmodel. En de consument? "Die gaat niet betalen."