Social media geven uitleg over Russische propaganda
Juridisch experts van grote sociale netwerken geven vanavond in de Amerikaanse senaat tekst en uitleg over Russische beïnvloeding van de verkiezingen.
De senaatscommissie voor juridische zaken wil de bedrijven uithoren over hoe Russische propaganda op sociale media tegengegaan kan worden. Vooraf blijkt al dat het probleem groter is dan tot nu toe werd gemeld door de bedrijven zelf. Uit documenten die The Washington Post in handen heeft blijkt dat Facebook vandaag gaat vertellen dat niet 10 miljoen, maar waarschijnlijk 126 miljoen gebruikers door Rusland ingekochte advertenties voorgeschoteld kregen in verkiezingstijd.
Uit onderzoek van Twitter blijkt dat er 2752 accounts zijn gevonden die vermoedelijk door Russische functionarissen werden gebruikt om propaganda te verspreiden, en nog eens 36.000 bots. Eerder wist Twitter slechts 201 accounts op te sporen.
Net als Twitter en Facebook heeft ook Google speurwerk gedaan. Het vond 1108 video's op Youtube op 18 kanalen die vermoedelijk met de inmenging te maken hebben. Ook werd er via het advertentiekanaal van Google 4700 dollar uitgegeven door een Russisch propagandanetwerk.
Wetsvoorstel
Wat de impact daarvan is en hoe het tegengegaan kan worden, moet dus vanavond besproken worden. Maar tegelijkertijd ligt er al een wetsvoorstel klaar van drie senatoren (twee Democraten, een Republikein) die social media aan strenge regels willen binden, als het gaat om politieke advertenties en inmenging. De Honest Ads Act, zoals het voorstel heet, moet er in feite voor zorgen dat politieke advertenties en gesponsorde posts hetzelfde worden behandeld als politieke advertenties op radio en tv.
Database van politieke reclames
Concreet houdt dat in dat het voor gebruikers duidelijk moet zijn van wie een advertentie afkomstig is, wat ervoor betaald is en voor wie de advertentie is bedoeld; denk bijvoorbeeld aan rechtse of linkse mensen, mannen of vrouwen, etc.
Ook worden bedrijven als Google, Facebook en Twitter verplicht om een database aan te leggen van alle politieke advertenties, die doorzoekbaar is door iedereen. Daarnaast moeten bedrijven doen wat 'redelijkerwijs' mogelijk is om ervoor te zorgen dat politieke advertenties niet door buitenlandse partijen worden ingekocht.
Maatregelen Twitter en Facebook
Ondertussen hebben de techbedrijven de laatste weken zelf al strengere interne regels aangekondigd, vooruitlopend op nieuwe wetgeving. Twitter gaat daarin het verst. Het bedrijf wil via een 'transparantiecentrum' voor iedereen inzichtelijk maken welke advertenties er lopen, hoe lang ze lopen, en wie er getarget worden. Er wordt een aparte sectie opgetuigd voor politieke advertenties. Ook kun je precies zien welke advertenties er op jou zijn gericht. Ook krijgen politieke advertenties een andere layout, en krijgen accounts die politieke advertentie versturen een eigen logootje. Vergelijkbaar met het verified-vinkje.
Facebook kondigde vorige week ook strengere richtlijnen aan, om de nieuwe wetgeving voor te zijn of overbodig te maken. Facebook gaat gedetailleerde informatie eisen van aanbieders van verkiezingsadvertenties. Het bedrijf gaat verder ook een doorzoekbare database aanleggen van de politieke advertenties en wil inzichtelijk maken, net als Twitter, wie de doelgroep van advertenties is.
Google heeft nog geen concrete stappen aangekondigd. Zowel Facebook als Twitter zijn van plan om hun nieuwe features ook buiten de VS uit te rollen. Daarmee zou ook de verspreiding van propaganda in bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Frankrijk tegengegaan worden.
Ook buiten de VS
En dat lijkt geen overbodige luxe te zijn. Volgens de AIVD hebben de Russen ook geprobeerd om de Nederlandse verkiezingen te beïnvloeden door het verspreiden van nepnieuws. Daar zouden ze trouwens niet in geslaagd zijn. "Ik denk dat wel gepoogd is om de kiezers mogelijk in een verkeerde richting te duwen door berichten te verspreiden die niet of slechts ten dele waar zijn", zei AIVD-baas Rob Bertholee daarover.
Door schade en schande wijs geworden na de Amerikaanse verkiezingen, verwijderde Facebook aan de vooravond van de Franse presidentsverkiezingen 30.000 accounts die nepnieuws zouden verspreiden. Wanneer Facebook en Twitter hun nieuwe maatregelen ook in Nederland gaan uitrollen is nog niet bekend.