Popcorn Time-merk is nu van Nederlandse filmdistributeur
De merknaam en het logo van Popcorn Time zijn nu in handen van Dutch Filmworks.
De Nederlandse filmdistributeur Dutch Filmworks heeft de merknaam en het logo van de illegale streamingdienst Popcorn Time geregistreerd. Door het registreren van de merknaam zou Dutch Filmworks een grote rol kunnen spelen bij antipiraterijzaken.
Het gebruik van Popcorn Time is illegaal in Nederland, omdat gebruikers op illegale wijze films en series downloaden en uploaden - de gebruiker streamt de video van en naar andere gebruikers. Toch is de software enorm populair: een jaar geleden was Popcorn Time geïnstalleerd op maar liefst 1,3 miljoen Nederlandse apparaten.
Niet actief vervolgen
In de strijd tegen Popcorn Time heeft Dutch Filmworks een opvallende en belangrijke stap gezet. De filmdistributeur vond het gek dat nog niemand het handelsmerk had geregistreerd, en deed het daarom zelf maar.
Het bedrijf is nu in Nederland, België en Luxemburg eigenaar van de merknaam en het logo van Popcorn Time, waarmee het bedrijf het gebruik van zijn handelsmerk actief kan vervolgen. Daar heeft Dutch Filmworks voorlopig nog geen plannen voor, maar 'het kan zeker een rol spelen bij antipiraterijzaken'.
Opvallend
Het is opvallend omdat de mensen achter Popcorn Time verantwoordelijk zijn voor de naam en het logo. Dutch Filmworks heeft gewoonweg de naam en het logo ingediend bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom, waarna het de eigenaar werd.
Door het handelsmerk van Popcorn Time af te nemen, hoopt Dutch Filmworks dat de Nederlandse entertainmentindustrie sterker staat in antipiraterijzaken tegen Popcorn Time.
Dubieus
Popcorn Time vindt het 'dubieus' dat Dutch Filmworks opeens de eigenaar is van het handelsmerk op Popcorn Time, maar benadrukt dat het geen gevaar vormt voor het bestaan van Popcorn Time.
Lees ook:
Popcorn Time: 'Ons succes is de schuld van Hollywood'
Noorwegen heeft 'verrassing' in petto voor Popcorn Time-gebruikers