Bellen voor VIPs
Nederland heeft vanaf maart een nieuw chique mobiele telefoniemerk: Baron.
Vertuwaren toen al dood<font size="1">Van links naar rechts: Paul Tesselaar (directeur ANP en lid van de Raad van Bestuur van Baron), Guy de Muynck, (bestuursvoorzitter van KPN Mobile) en Jeroen de Rooij (marketing director van Baron).</font>
Baron is een zogheten premium netwerk. 'Vergelijk 't maar met de Platinum Card van American Express', zegt Baron-bedenker Jeroen de Rooij terwijl de champagneglazen klinken. De Rooij sloot een deal met KPN voor 's lands exclusiefste mobiele beldienst. Want tja, KPN had dit zelf niet kunnen doen. 'Zeg nou zelf, KPN Premium of zo, dat klinkt toch niet?' vroegen we aan de baas van KPN Mobile, Guy Demuynck. 'Dat klopt. Zoiets als KPN Premium had niet gewerkt. Je moet hier 24 uur per dag bezig zijn. Het moet in de genen van je bedrijf zitten. Als groot bedrijf zijn wij niet goed in zo'n exclusief merk. Je moet daar een toegewijde partij voor hebben, zoals Baron.' Pas drie maanden geleden kwamen Baron en KPN bij elkaar. Dymuynck: 'Je ziet dat we als KPN ook best snel kunnen zijn.'
En zo ontstond Baron. Het eerste wat opvalt is dat de belbundels lekkere ronde getallen hebben: 100, 200 en 300 euro per maand. De Rooij: 'Dat is prettig. We bieden een ongelooflijke helderheid in de abonnementen en de tarieven.' Maar hoeveel belminuten je nou precies krijgt voor die honderd euro, dat houdt hij nog even voor zich. 'We beginnen op 1 maart, dan maken we dat bekend.'
De prijzen zijn bij Baron niet 't belangrijkste, zo blijkt. 'We horen nu al mensen zeggen dat Baron alleen voor hele rijke mensen is, maar dat is niet waar. Er zijn ook andere mensen die gewoon heel veel bellen en die extra service willen.' Zoals? 'Als je de klantenservice belt, krijg je ook meteen iemand aan de lijn krijgen die alles voor je kan regelen. Bij ons krijg je een vaste contactpersoon. Als je telefoon gestolen is, neemt die persoon alles met je door wat er geregeld moet worden. Eventueel doen we zelfs telefonisch aangifte van de diefstal bij de politie.' En je telefoon is bij Baron standaard verzekerd, zegt De Rooij.
De mooiste dienst vindt De Rooij de monteur aan huis. 'Die komt je hele telefoon, met alle ingewikkelde instellingen, in orde maken. Ook maakt hij een backup als je dat wilt. Je kan hier ook een abonnement op nemen, zodat de monteur eens in de zoveel tijd bij je thuis of op kantoor langskomt.'
Baron helpt ook bij bellen in verre buitenlanden. De Rooij: 'Als je ergens heen gaat waar we geen dekking hebben, dan krijg je gratis een aantal dagen een satelliettelefoon mee waarmee je kan bellen met je eigen nummer. Dat is handig voor als je bijvoorbeeld een cruise gaat maken. Midden op zee heb je natuurlijk geen dekking.' Hij heeft nog een one-liner in petto: 'Wij repareren geen toestellen, wij vervangen ze.'
Internetten op de mobiel is volgens De Rooij niet zo belangrijk voor potentiële Baron-bellers. 'Onze klanten bellen heel veel en de meeste zullen toch wel een laptop met UMTS nemen. Wij gaan ook UMTS-kaarten leveren, maar de tarieven daarvan zijn nog niet bekend.'
Hoe kwam hij eigenlijk op het idee voor Baron? 'Ik merkte dat mensen uit mijn omgeving dit graag zouden willen. Die zeiden dan tegen mij "Goh, hoe werkt dit op mijn mobiel? Kan jij dat voor mij komen instellen?" Toen dacht ik: waarom komt er eigenlijk geen monteur van een telecombedrijf dit bij mensen thuis allemaal uitleggen. Zo is het idee voor Baron ontstaan.' Commercials op tv gaat Baron niet uitzenden. In plaats daarvan nodigt de operator de doelgroep uit voor een diner. Tja, verschil moet er zijn.
Jeroen de Rooij heeft zelf drie telefoons, waaronder een Vertu. 'Voor 's avonds als ik uitga.' Dat is het duurste merk onder de mobiele telefoons. Er stonden een stuk of twintig Vertu-telefoontjes uitgestald op de Miljonair Fair, waarvan de prijzen in de duizenden euro's liepen. De mobieltjes hebben geen UMTS of andere extra features en dat is volgens Robert Joost, Vertu-vertegenwoordiger in Nederland, ook helemaal niet belangrijk. 'De doelgroep van Vertu wil vooral gewoon bellen maar wel met een mooi toestel.'
De duurste modellen, die van de Signature en Assent-serie, hebben diamenten, goud, zilver en roestvrij staal. Er zijn slechts vier juweliers in Nederland die de Vertu-mobieltjes verkopen: in Amsterdam, Eindhoven, Maastricht en Rotterdam. Het topstuk is de Vertu Signature met achttien karaats goud en diamanten in pavé. Joost: 'Als je deze bestelt, duurt het maanden voordat hij klaar is. Dit soort telefoons hebben we niet op voorraad. Ze worden telkens opnieuw met de hand gemaakt in Engeland.'