Zo kan Facebook weer leuk worden

Zo kan Facebook weer leuk worden
15 januari 2018 om 18:48
Laatste update: 26 april 2018 om 14:35

Mark Zuckerberg kondigde aan dat Facebook minder ruimte gaat bieden aan bedrijven. Dat gaat Bram niet ver genoeg. Deze vier verbeteringen ziet hij graag.

Mark Zuckerberg heeft goede voornemens: hij wil dat we allemaal minder gaan Facebooken. Afgelopen vrijdag schreef hij in een lange blogpost dat ook hij vond dat Facebook is doorgeslagen in het proberen zoveel mogelijk tijd van gebruikers op te slurpen.

"Passief artikelen lezen of video’s bekijken - ook al zijn het vermakelijke of informatieve video’s - kan slecht voor ons zijn", schreef hij. Daarom gaat hij minder ruimte geven aan bedrijven, merken en media en meer aan familie en vrienden, om zo 'de tijd die je spendeert aan Facebook waardevoller te maken'.

Dat lijkt me dikke prima, Mark – duimpje omhoog – maar als we dan toch bezig zijn, zullen we dan meteen even doorpakken? Want er zijn nogal wat dingen die Facebook verslavend en/of vervelend maken en waar mijn persoonlijke welzijn onder lijdt. Daarom heb ik een aantal suggesties.

1. Introduceer de schuifbalk

Mijn voorstel is om gebruikers te laten meegenieten van het slimme algoritme van Facebook. Via beeldherkenning weet Facebook precies wat er op een foto of video staat en wat ze je wel of niet voorschotelen. Dus ik kan zeggen dat ik nooit babyfoto's wil zien. Of alleen babyfoto’s van een naaste vriend, maar niet van een aangewaaide kennis. Daarom heb ik dit vernuftige schuifbalksysteem bedacht. Wat voor berichten wil je wel/niet zien en van wie? 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="179f0bd3-fb9c-477e-97d3-e3eabdf327a6"></drupal-entity>

Laat alle gebruikers dit systeem verplicht invullen en houd je eraan. Daar hoort ook bij: maak inzichtelijk waarom gebruikers berichten krijgen voorgeschoteld. Hierdoor ben je weer baas van je eigen tijdlijn.

2. Stop met de notificatiedrift

Facebook is voor mij vooral erg afleidend vanwege het notificatiesysteem. Elke keer is er wel weer iets waar Facebook mijn aandacht voor vraagt, waardoor ik nooit verder kom dan een scrolletje of twee. Negeren is moeilijk en de notificatie-instellingen gaan me niet ver genoeg en zitten verstopt. Waarom hier ook niet een schuifbalksysteem? Hoeveel notificaties wil je? Direct, dagelijks of wekelijks? En welke wel en welke niet?

En mag de toon iets zakelijker, alsjeblieft? 'Hans is jarig, laat weten dat je aan hem denkt!' Ik dacht helemaal niet aan Hans!

3. Berichten maar één keer zien

Over het algemeen ga ik naar Facebook als er niks gebeurt in mijn leven. Zie ik bij het openen van de app dezelfde babyfoto als vijf dagen geleden bovenaan staan, dan word ik wel heel bewust van de zinloosheid van het bestaan. Ik hoef berichten echt maar één keer te zien, hoor. Bovendien is er al een 'bewaar voor later'-knopje, zodat je iets later nog kunt bekijken. 

4. Schrap de term 'vrienden'

Ik ben volgens mij best een aardige kerel, maar ik heb echt geen 1025 vrienden. Gelukkig maar, anders zou ik drie verjaardagen per dag hebben. Aangezien het motto van Facebook ‘to connect the world’ is, zullen we vrienden dan gewoon ‘contacten’ noemen? ‘Kennissen’ of ‘connecties’ mag ook, kies maar.

Like?

Als al mijn aanbevelingen worden opgevolgd en als er, zoals beloofd, echt minder berichten van bedrijven verschijnen, dan zou het zo maar weer eens leuk kunnen worden op Facebook. Hoera en like!

Lees meer artikelen in de rubriek Commentaar

En like Bright op Facebook, natuurlijk.

Lees meer over:

Deel via