Duurtest Audi TTS deel 1: God is in the details
Rutger rijdt de komende week de Audi TTS, een 310 pk sterke roadster. Hij verklapt de twee mooiste details.
De eerste Audi TT is niet mijn favoriete auto. Ik vind hem te rechtop, te mollig. Maar als streng ontwerp naar een helder concept is het een meesterwerk. Het is de absolute tegenhanger van design by committee. Met voorop vastgestelde regels zijn heldere radiussen bepaald en onmogelijk veranderbare lijnen getrokken. In een wereld waar alles een beetje naar links of naar rechts kan, is de originele TT een verademing.
Zijn opvolger was wat dat betreft een beetje vreemd. De vorm van het origineel werd overgenomen, maar de designregels niet. Alhoewel versie 2 misschien mooier was, had hij in de basis niets te maken met het gedachtegoed van het origineel. Deze derde versie lijkt met zijn korte Danny DeVito-look nog wat meer op het origineel dan versie twee, maar ook hier zijn geen strenge regels toegepast, maar is op basis van het origineel een fraaie coupé gemaakt.
Alsof je een origami meesterwerk namaakt in papier maché. Het kan er een beetje op lijken, maar het heeft niets met elkaar te maken. De mensen die dat een worst zal wezen, zien een fraai vormgegeven roadstertje, dat als coupé pas echt goed uit de verf komt. Vandaag wil ik twee details benoemen die de TT bijzonder maken. En het zijn erg ongebruikelijke eigenschappen.
Doei klik-klak
Vroeger gingen knipperlichten klik-klak. Dat was een mechanisch geluid van metaal op metaal in een relais. Tegenwoordig luisteren we naar een digitaal audiobestandje op repeat. Bij de TT is dat nog steeds een klik-klak-geluid en dat is raar. Want de knipperlichten doen namelijk iets heel bijzonders. Die gaan woosh, van binnen naar buiten. Zo verfijnd.
Tot mijn grote persoonlijke irritaties bij moderne auto's (naast mistlampen die voor bochtverlichting gebruikt worden) behoort zonder twijfel de dagrijlamp die als knipperlicht fungeert. Op de Volvo V90 die we net met pijn in het hart teruggebracht hebben zit dat ook. De 'hammer of Thor' led-lamp doet ook dienst als knipperlicht. Maar Europese wetgeving staat niet toe dat die lampen van wit naar oranje knipperen en weer terug. De dagrijlamp gaat uit en we zien een Oranje-Uit-Oranje-Uit-patroon. Om te huilen.
Dag scherm, hallo schermpjes
Heb je genoeg gelezen over knipperlichten voor de rest van je leven, dan zorg ik er bij deze voor dat je ook nooit meer behoefte hebt aan stukken tekst over kachelbediening. In luxe moderne auto's zijn we gewend dat ergens in of op het dashboard een flink scherm zit. In de Audi TT vinden we niets dat daar op lijkt.
Slechts een drietal fraai vormgegeven roosters voor de bediening van de kachel. In het midden van die roosters zit een draaiknop en op de kop van die draaiknop zit een klein schermpje die de nodige informatie geeft. God is in the details.
Lees hier meer auto-duurtests. Elke maand test Rutger Middendorp een nieuwe auto. Hij maakt er ook regelmatig video's over. Abonneer je op ons YouTube-kanaal.