Duurtest Volvo V90 deel 1: Game over
We rijden twee weken in Volvo's allergrootste stationwagon. De gloednieuwe V90. Rutger valt er als een blok voor.
Er zijn wel auto's in de duurtest waar je eigenlijk na een week over uitgeschreven bent: het rijdt, de dingen waar je voor betaald hebt zitten er op en hij brengt je van A naar B. Er zijn ook auto's waar ik niet uitgeluld over raak en ik ben bang dat deze V90 daar eentje van is. Na exact 12 minuten kwam het gevoel over mij dat ik nooit meer een andere auto wil rijden. Dat komt door de fantastische lijnvoering, door de aangenaam comfortabele zit, de soepele motor en overbrenging en een klein Zweeds vlaggetje aan de bijrijdersstoel.
Als ik een matrix zou maken met alle eigenschappen van de V90 en die naast mijn eerdere favoriet de Audi A6 zou leggen, is de kans groot dat de V90 het verliest. Maar dat bewijst eens te meer dat gevoel niet in een Excelsheet te vangen is. 90 procent van het versierwerk wordt volgens mij door het exterieur verricht. Wie ooit nog een Volvo tekent als een blokkendoos heeft dit stukje Scandinavisch design gemist. De imposante driedimensionaal gevormde grill met daarnaast de technologisch verfijnde verlichtingsunits met een ledpatroon in de vorm van de hamer van Thor.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="154157d6-36ff-4edf-b342-a98feff529c4"></drupal-entity>
De 20 inch velgen zorgen ervoor dat alles in de auto perfect in verhouding lijkt, ondanks dat dit een slagschip van jewelste is. Ook de achterlichten zijn groot, maar slank. Binnenin troont een klein stuurtje met halftransparante knoppen voor de radar cruise control (waarover volgende keer meer) en de bediening van audio, telefoon en ander speelgoed.
Het dashboard wordt gedomineerd door een touchscreen dat minder enorm is dan dat in een Tesla Model S, maar intuïtiever te bedienen. Met grotere knoppen en een logische te swipen interface. De Bowers & Wilkins audio is ook een hele fijne toevoeging. Vol, zonder overdonderend te zijn, geen piepjes en rammeltjes in het interieur en een mooi neutraal geluid.
Als u de komende twee weken niets van me hoort, dan zit ik in de V90 op mijn oprit.