Eerste indruk: scooternavigatie Tom Tom VIO, nog niet soepel
TomToms VIO is een nieuw navigatiesysteem voor scooters. Job probeerde 'm, werd teleurgesteld en sprak met de productmanager.
“We zien dat scooterrijders veel hun telefoon gebruiken voor navigeren, wanneer ze bijvoorbeeld stilstaan bij een stoplicht.” zegt product manager Willem Janssen van TomTom. Naast het weergeven van navigatie-instructies heeft de VIO ook andere functionaliteiten. Zo kan hij een notificatie geven wanneer iemand belt, melden wanneer je te hard rijdt en flitserinformatie geven.
Wanneer iemand belt, krijg je een foto te zien van de persoon. Het telefoontje opnemen kan niet via de VIO, daarvoor moet je je headset gebruiken. Janssen: "We willen niet dat mensen veel interactie hebben met het scherm zelf, daarom hebben we geen functie om telefoontjes te accepteren."
De VIO werkt samen met de TomTom-app die op je smartphone staat: “Het display zelf is vrij dom, we gebruiken de processor van de telefoon om de routeberekeningen te doen en ook de kaarten staan opgeslagen op de telefoon." Deze kaarten en route-informatie worden over een bluetooth-verbinding naar de VIO gestreamd. Het gebruikt wel zijn eigen GPS, waardoor je smartphone – aldus TomTom – niet veel meer batterij gebruikt.
Eerste indruk: hij reageert traag
Op de IFA probeerde ik de TomTom VIO, maar daaruit bleek dat het streamen van je smartphone naar de VIO nog niet zo lekker loopt. De VIO reageert erg traag en of dit probleem op te lossen is of blijvend is, werd me niet duidelijk.
De VIO kost 169 euro. Om dat geld waard te zijn, moet er nog wel wat gebeuren. Het idee is goed, maar de IFA-versie van de VIO is gewoon te langzaam.