Hoe Lego de meest winstgevende speelgoedmaker werd
Lego zag zijn omzet in 8 jaar tijd verdrievoudigen. Wat is het geheim van de Denen?
Lego lijkt altijd een onomstotelijk fort dat universeel aantrekkelijk speelgoed maakt. Toch ging de omzet van het bedrijf in de jaren '90 en '00 steeds meer naar beneden. We zaten liever achter de (spel)computer dus besloot Lego de aandacht van kinderen en volwassenen op een andere manier te trekken: met Star Wars.
In 1999 sloot Lego zijn eerste licentie af, met Lucasarts dus. Voor die tijd bestond er nog geen Star Wars-Lego, moeilijk voor te stellen. Toch duurde het tot 2005 tot Lego zich begon te ontpoppen als meest lucratieve speelgoedmaker ter wereld.
Toen nam Jorgen Vig Knudstorp namelijk het roer over als eerste Lego-CEO van buiten Lego-dorp Billund en van buiten oprichtersfamilie Christiansen. Niet alleen haalde hij de bezem door het bedrijf, hij begon ook steeds meer licenties aan te kopen. Harry Potter, Marvel, Disney, het bleken stuk voor stuk populaire Legoseries.
Wired maakte een grafiek die de cijfers van Lego mooi samenvat. Te zien is hoe minuscuul de licentiekosten voor al die verschillende Legoseries is, vooral gezien naast de steeds maar stijgende omzet die in de afgelopen acht jaar verdrievoudigde. Bovendien is zien we dat Star Wars met bijna vierhonderd verschillende sets de grootste licentie van Lego is: het zou dik tienduizend euro kosten om alle Star Wars-lego te kopen.