Duurzaam vervoer

Pas eind dit jaar elektrische binnenvaartschepen in Nederland

elektrische binnenvaartschepen nederland port-liner containers binnenvaart
2 september 2018 om 22:36
Update: 2 september 2018 om 22:37

Het Nederlandse Port-Liner, dat elektrische binnenvaartschepen zonder roeren ontwikkelt, brengt zijn eerste schepen met enkele maanden vertraging later dit jaar in de vaart.

De eerste elektrische binnenvaartschepen voor containers, de Port-Liners, komen later dan gepland in de vaart. De lancering van de schepen is met 4 tot 5 maanden vertraagd tot eind dit jaar, meldt Schuttevaer. 

Port-Liner is gestart door Ton van Meegen, een pionier met elektrische schepen in de binnenvaart. Een derde van het goederenvervoer in Nederland gebeurt over het water. Het grootste binnenschip kan tot 16.000 ton vervoeren, wat gelijk staat aan 660 vrachtwagens die dan niet met hun vervuilende diesel de weg op hoeven.

Grotere capaciteit

Nog dit jaar moeten zeven elektrische schepen in de vaart komen. Dat zijn vijf kleinere en twee grote binnenvaartschepen. Het is een compleet nieuwe scheepstype zodat je van meet af aan concurrerend kan varen. Er is geen hoofdmotor nodig, er zijn geen koppelingen, roeren en schroefassen. Dat scheelt veel geld, ook in het onderhoud. De schepen van Port-Liner worden uitgerust met zogeheten thrusters. Deze schroeven zorgen niet alleen voor voortstuwing, maar ook voor besturing van het schip.

Door het ontwerp en de indeling is de containercapaciteit 8,5 procent groter dan bij een conventioneel schip van dezelfde afmetingen. “Een volledig Nederlands product, hè. Hier ontworpen en gebouwd”, aldus Van Meegen eerder dit jaar. Voor de batterijtechnologie heeft Port-Liner van de EU een subsidie van 7 miljoen gekregen. Het nieuwe van de technologie zit vooral in de container waarin de batterijen zitten. Die zogenaamde e-Powerbox is schok- en trillingsvrij.

Mogelijk waterstof

De binnenvaartsector moet over op een emissievrije aandrijving. Schippers twijfelen welke technologie te kiezen. Op enkele tientallen schepen na vaart de ongeveer 5500 schepen tellende Nederlandse binnenvaartvloot op het moment nog op conventionele dieselmotoren.

De sector doet er volgens het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) verstandig aan niet langer de zeescheepvaart maar de automobielsector als maatgevend te zien. De Port-Linerschepen zijn alvast zo gebouwd dat ze kunnen inspelen op nieuwe technologische ontwikkelingen zoals de waterstofcel.

Opladen met duurzame energie

Voor het opladen van de batterijen komt er een speciaal windmolen- en zonne-energiepark. Het is de bedoeling dat de opgeladen accu's vanuit dat park naar de havens in Nederland en België gaan, waar ze worden gewisseld met lege accu's.