Google laat gebruikers achtervolgreclame uitzetten
Online een wasmachine gekocht en nog weken worden achtervolgd door reclame voor wasmachines? Google past dat nu aan.
Het is het duidelijkste voorbeeld van hoe online adverteerders tracking gebruiken. Je bekijkt ergens een tv, een wasmachine, een trui of een paar schoenen en ziet vervolgens dagen of soms wekenlang precies dat product in reclames staan. Een beetje eng maar in ieder geval erg irritant. Waarschijnlijk heb je het product al gekocht, of heb je geen interesse meer.
Google komt nu met een optie om dergelijke advertenties uit te schakelen. Zolang ze via Google worden getoond uiteraard, maar Google is één van de grootste adverteerders op het internet. De nieuwe instelling zit in de Advertentie-instellingen van Google. Als ze actief zijn, zie je daar een lijst met 'herinnerings-advertenties' staan, met precies welk bedrijf aan jou zo'n achtervolgende reclame toont. Druk op het kruisje en je bent er vanaf.
Minder irritante reclames
In die instellingen kun je ook zien welke onderwerpen je volgens Google interessant vindt. Het bedrijf gaat nu beter leren welke dingen je juist niet boeiend vindt. Daarvoor wordt de functie 'Mute This Ad' verbeterd. Door op de blauwe i naast Google-advertenties op web en YouTube te drukken, kun je reclames die je niet meer wilt zien al langer uitzetten. Google gaat die voorkeuren nu nog beter onthouden en zorgen dat je reclames die je op je desktop uitschakelt, ook mobiel niet meer ziet.
Natuurlijk komt er voor elke verdwenen reclame wel weer een andere advertentie in de plaats. Het is voor Google belangrijk dat mensen irritante reclame op een andere manier weren dan met een adblocker, die alle reclame verwijdert. Daarom krijgt browser Chrome in februari ook een filter tegen irritante reclame.
Lees ook:
Opmars adblockers tot stilstand gebracht
Firefox lanceert lichtgewicht browser met adblocker
Download de nieuwe Bright-app
De Bright-app heeft een update gekregen. Download hem voor iOS of Android