Nieuw reclamefilter zit al in testversie Google Chrome
In de testversie van Google Chrome voor Android zit nu een reclamefilter voor het verbergen van storende advertenties.
Het reclamefilter is opgedoken in een vroege testversie van de Chrome-app voor Android, bedoeld voor ontwikkelaars. Google test nieuwe functies eerst in deze Canary-versie, voordat ze voor de grote groep gebruikers beschikbaar komen. Het was al bekend dat Google werkte aan een nieuw reclamefilter voor Chrome. Het filter staat nog niet standaard ingeschakeld in de vroege testversie.
Autoplay-video's
Google wil vanaf 2018 in Chrome irritante reclames, zoals pop-ups en autoplay-video's, standaard gaan blokkeren. Het wil niet alle advertenties weren, zoals adblockers doen. Normale reclames blijven gewoon bestaan, zodat websites - en niet op de laatste plaats Google zelf - er aan kunnen blijven verdienen.
Om te bepalen wat irritant is, heeft Google zich aangesloten bij de Coalition for Better Ads. Op basis van data en feedback van gebruikers heeft de coalitie een lijst met irritante soorten reclame samengesteld. Voordat Google filter in Chrome invoert, kunnen uitgevers hun advertenties nog testen, om te bepalen of ze binnen de standaarden van de Coalition for Better Ads vallen.
Lees ook: Procter & Gamble: online advertenties werken niet