Duurtest Audi TTS deel 2: Maar wat is het?

Duurtest Audi TTS deel 2: Maar wat is het?

18 oktober 2016 om 11:03
Laatste update: 27 april 2018 om 02:28

De Audi TTS is een soort hoogopgeleid OCD-sportschooltype in een maatpak. Je kunt er van houden.

Een week reed ik in Audi's opgefokte TT. De S. Of de TTS eigenlijk. Een auto met zoveel conflicterende karaktereigenschappen, dat ik er een beetje van in de war raakte. Dit zijn ze.

Keurig

De Audi TT is een subtiel vormgegeven sportwagen. Met een paar grote lijnen wordt een gedrongen silhouet neergezet. De achterlichten zijn passend groot en aanwezig. De wielkasten met subtiel gevoel voor stijl uitgeklopt. Zeker in het zilvergrijs waarin wij de auto reden is deze Audi een keurige verschijning. Om van het interieur niet te spreken. Verfijnd en minimalistisch. 

Bruut

Dat staat redelijk haaks op wat er gebeurt als je het pedaal intrapt. Toegegeven, als je dat verfijnd en minimalistisch doet is er niets dan een donkere ondertoon die je doet vermoeden dat hier wel eens een monster opgesloten kan zitten in een maatpak. Trap even door, zie het boost metertje van de turbo van min naar max gaan en opeens blijkt er 310 pk onder de kap te zitten. De motor vliegt naar de toerenlimiet en met een onbeschaafde 'BWRRAAAOOOP' tikt hij door naar het volgende verzet. Een sprintje trekken in dat maatpak. Ik blijf het een wonderlijke ervaring vinden. En dan te bedenken dat er boven deze TTS nog een heftiger variant te koop is, de TT RS met 400 pk. Houd uw rechten-studerende-dochters thuis. 

Nerdy

Dat alles staat wederom haaks op hoe nerdy deze auto is. Met een tft-scherm waar de klokken horen, waarop je fullscreen een kaart kunt toveren of met een druk op de knop via een animatie naar een grote race-interface gaat. Spraakbediening, handschriftherkenning, kleine schermpjes die als knop dienst doen. Mijn inner nerd ontploft bijna in de TTS. 

​Spontaan

En dat staat tenslotte weer heel erg haaks op wat een spontaan gedrag deze roadster in je boven haalt. Zelfs rijdend kun je de kap opengooien en dankzij de airscarf kun je ook met koud weer open rijden zonder verkouden te worden. De rode stoeltjes in ons exemplaar vergroten dat zomerse gevoel. 

Conclusie

Je kunt daarmee de Audi TTS zien als een schizofreen product of juist van alle markten thuis. Ik zou me achter de oren krabben of ik 20.000 euro over had voor 70 pk extra.

Vorige week lichtte ik twee bijzondere details in de Audi TTS uit, die je ook in onderstaande video ziet:

We testten elke maand een nieuwe auto in de Bright.nl Duurtest. Volg voor Rutgers video's over de auto's ook ons YouTube-kanaal.

Lees meer over:

Deel via