AdBlock Plus: Facebook is 'anti-gebruiker'
Facebooks plannen om adblockers dwars te zitten, vallen niet in goede aarde bij het bekende Adblock Plus.
Facebook kondigde deze week aan dat het advertenties gaat 'vermommen' om zo te voorkomen dat de reclame-uitingen worden tegengehouden door adblockers. In een blogpost hekelt Ben Williams van Adblock Plus deze 'ongelukkige maatregel' die volgens hem de keuzevrijheid van gebruikers inperkt.
Williams wijst erop dat Facebook zelf toegeeft dat advertenties vaak irritant zijn. "Dus Facebook is het er blijkbaar mee eens dat gebruikers een goede reden hebben om een adblocker te gebruiken, maar gebruikers mogen niet de mogelijkheid hebben om zelf te bepalen wat ze blokkeren?", sneert Williams. Facebook heeft wel aangekondigd dat het makkelijker gaat worden voor bezoekers om zelf te bepalen wat voor reclame ze zien.
Tegen betaling op een whitelist
Overigens blijven ook gebruikers van Adblock Plus niet gevrijwaard van advertenties. Het bedrijf biedt adverteerders de mogelijkheid om tegen betaling op een whitelist te komen, zodat hun advertenties gewoon getoond worden aan mensen die de adblocker geïnstalleerd hebben.
Eerder: Waarom AdBlock Plus de maffia van het internet is (commentaar)