Eerste indruk: Instagram Verhalen, mooie toevoeging?
Is het een gemakzuchtige kopie van Snapchat of heeft Instagrams nieuwe Stories-functie echt toegevoegde waarde?
Foto’s en filmpjes op Instagram die na 24 uur weer verdwijnen en die je kunt aankleden met tekst, emoji en krabbels. Dat is nieuw en het heet Stories (of eigenlijk Verhalen in de Nederlandse app). Leuk, maar dat klinkt precies als Snapchat, die veel van zijn succes aan dat idee heeft te danken.
Dat Instagram-moederbedrijf Facebook een Snapchat-achtige app wil, weten we inmiddels wel. In 2013 zou Snapchat nog een bod van Facebook hebben afgeslagen van liefst 3 miljard dollar. Daarna heeft Facebook het zelf nog eens een kloon proberen te maken met Slingshot, maar niemand begreep de app en inmiddels is hij helemaal verdwenen. Het heeft een paar jaar geduurd voor Facebook waarschijnlijk dacht: dan geven Instagram wel Snapchat-achtige functies.
Onderdeel van Instagram
Eerlijk: binnen Instagram heeft het een grote kans van slagen, want de app heeft toch al 300 miljoen dagelijkse gebruikers. Twee keer zo veel als Snapchat er naar schatting heeft. Naast een app waarin je plaatjes als in een fotoboek kunt bewaren en delen, is Instagram voortaan ook een app voor de vluchtige momenten.
Zulke foto- of videoverhalen van mensen die je volgt, staan voortaan helemaal bovenin Instagram. Ze worden weergegeven in een rij cirkels met een profielfoto erin waar je links en rechts doorheen kunt vegen. Heb je een verhaal nog niet gezien, dan staat er een gekleurde ring omheen, na het kijken wordt die ring grijs. Je kunt geen foto’s of filmpjes naar bepaalde mensen sturen, zoals op Snapchat wel kan, het gaat dus specifiek over verhalen die iedereen kan bekijken.
Manier om op te vallen
Verhalen bekijken werkt zoals op Snapchat, behalve dat het aantal plaatjes boven in één lijn wordt weergegeven en dus duidelijker ziet hoe lang een verhaal is. Heb je zelf een verhaal geplaatst, dan kun je zien wie van je volgers er heeft gekeken. Mensen kunnen ook direct op foto's en filmpjes reageren met een bericht.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="a9cf2dab-e767-42db-bbdb-aa90f1643f11"></drupal-entity>
Omdat de Stories helemaal bovenin de app staan, is het voor gebruikers weer een nieuwe mogelijkheid om op te vallen. Zeker nu Instagram de volgorde van uploads bepaalt met algoritmes in plaats van op basis van nieuw naar oud, is dit een manier om jezelf meer in de kijker te spelen. Daarbij heb je op Instagram misschien al veel meer vrienden dan op Snapchat. En foto’s en video’s die je op deze manier deelt, kun je via de deelknop rechtsonder in beeld delen op je eigen Instagram-pagina. Je kunt ze dan bijsnijden, van filters voorzien en meer aanpassen. Zo raak je niets kwijt.
Instagram Verhaal maken
Het moet gezegd: een verhaal maken op Instagram werkt heel simpel. Je maakt een foto of filmpje en vervolgens kun je hem direct als verhaal delen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om tekst toe te voegen (altijd in het wit helaas) of om de creatie van tekeningen of markeringen te voorzien. Daarvoor heb je keuze uit drie verschillende pennen en negen kleuren. Heel fijn is dat je zelf de dikte van je pennenstreep kunt kiezen. Waarom heeft Snapchat dat nog niet?
Meer opties zijn er niet, Instagram is daarin dus veel minder uitgebreid dan Snapchat. Dingen die missen zijn bijvoorbeeld stickers, selfiemaskers en de mogelijkheid om emoji of stickers op een bepaald object of persoon vast te pinnen in een bewegende video. Mede hierdoor zullen weinig mensen direct afscheid nemen van Snapchat. Maar voor Instagram-gebruikers die Snapchat te ingewikkeld vinden (of te kinderachtig), is dit een interessante toevoeging. Op het eerste gezicht is de nieuwe functie wat vreemd, maar stiekem best lekker. (PS. Volg Bright ook via Instagram!)