Zijn 50 Fastned-snelladers wel genoeg?
Fastned opende zijn vijftigste snellaadstation en claimt 'landelijke dekking'. Maar is dat wel zo?
Fastned is goed bezig. In hele korte tijd hebben ze voor de chauffeurs van elektrische auto's een netwerk aan snelladers uit de grond gestampt, waardoor elektrische auto's niet langer gebonden zijn aan ritjes van 120 kilometer per 6 uur. In 2012 werd de Nissan Leaf op een trailer naar Groningen gebracht voor de Bright-duurtest. Dit jaar halen we hem op via een aantal Fastned-stations. Binnen een kwartiertje is de auto dan weer klaar om te gaan. Zo is een enkeltje Amsterdam nog steeds niet extreem praktisch, maar goed te doen voor wie niet wekelijks op en neer moet.
Fastned groeit trouwens niet alleen in aantal stations, maar ook in omzet en laadbeurten. De omzet groeide vorig jaar naar 75.000 euro (een stijging van 700 procent) en werd er 130.000 kWh 'getankt, 240 procent meer dan het jaar ervoor. En van 750 klanten ging het bedrijf naar 2500.
'Landelijk dekkend?'
De 50 oplaadpunten die er nu zijn worden "landelijk dekkend" genoemd. Dat is een aardige benaming, maar niet helemaal waar. Als ik van Winsum naar opa en oma in Onstwedde retour wil, red ik dat niet zonder klotsende oksels met de eGolf uit onze huidige duurtest. Maar nergens op die route is een snellader te vinden (nergens in Onstwedde is überhaupt een laadpaal te vinden, natuurlijk). Wie de kaart van Fastned even bestudeert, ziet dat tussen Almere en Heerenveen zeker 1 of 2 laders ontbreken. Wie vanuit Emmen op pad gaat met zijn elektrische auto kan ook de accu een flink stuk leegrijden, voordat hij een gele boog van Fastned in het vizier heeft. Wat mij betreft heeft Fastned dus iets te vroeg geroepen dat er landelijke dekking was. Waarschijnlijk wilde Balkenende het lintje wel doorknippen in Goes, maar niet in Lelystad. Eind van dit jaar moeten er 90 stations in Nederland zijn (inclusief eentje in Flevoland) en het jaar daarna maar liefst 130 en dan zijn zelfs de mensen in Emmen in de gelegenheid om snel te laden en kan ik naar Onstwedde op en neer zonder stress.
Toch applaus
Desondanks verdient Fastned een applaus voor het risico dat ze nemen, want zoals Merijn terecht in dit RTL Z-item opmerkt: wie heeft er regelmatig een snellader nodig? De meeste mensen rijden niet meer dan 40 kilometer per dag en wie elektrisch rijdt legt hem thuis en op het werk aan de stekker. Dat Fastned de infrastructuur aanlegt die in ieder geval sporadisch van groot belang is voor elektrische rijders is dus absoluut een diepe buiging waard.