Zo wil Facebook geld gaan verdienen aan Messenger
Speciale diensten voor bedrijven moeten gaan zorgen dat het kostbare Messenger rendabel wordt.
De aandeelhouders van Facebook werden een beetje ongeduldig. Want hoe kan je nou een superdure Messenger-dienst in de lucht houden, zonder dat er zicht is op een verdienmodel?
Zuckerberg heeft ze nu gegeven wat ze wilden: een plan. Laten we eerst even wachten tot we de 1 miljard actieve gebruikers hebben. Dat klinkt als een Sint-juttemis, maar door de agressieve doordrammethode heeft Facebook nu al 700 miljoen actieve Messenger-gebruikers, schrijft Business Insider.
Bedrijven en Messenger
En dan komt het konijn uit de hoge hoed. Nee, het zijn geen reclamebanners; Zuckerberg wil dat steeds meer bedrijven Messenger gaan gebruiken voor updates en klantcontact. Daarvoor werd eerder al een dienst uitgerold, maar deze wordt nu nog niet zoveel gebruikt. Als dit eenmaal wel gebeurt, dan zit daar het geld. Door bijvoorbeeld extra diensten aan te bieden. Of zoals Zuckerberg het zelf zegt:
"De lange-termijn inzet is dat door mensen de mogelijkheid te bieden om een goede organische interactie met bedrijven te hebben, dit uiteindelijk een enorme waardevermeningvuldiger zal zijn om inkomsten te genereren." Hij vraagt om geduld bij de aandeelhouders.
Typische Facebook-strategie
Zo heeft Facebook het al vaker gedaan. Niet zo maar een dienst volplempen met reclame, maar bedrijven iets extra's bieden als ze betalen. Zo was (en is) Facebook Pages gratis, maar omdat er nu zoveel zijn, moeten bedrijven wel betalen om hun Facebook Page onder de aandacht te brengen. En gezien de winststijging is dit geen verkeerde tactiek.