Vakantietest '95 vs '15: moeders met de kaart vs. TomTom (4)
Rutger maakt een trip naar Frankrijk én down memory lane. Vandaag: TomTom vs. Moeders met de kaart.
Historie
Pas in de 16e eeuw werden landkaarten een beetje hip. Daarvoor liepen mensen maar lukraak wat in het rond. Die vroege landkaarten werden meer gebruikt voor ontdekkingsreizen en om het laatste blanko stukje bij te tekenen op de wereldbol/-pannekoek dan voor familievakanties en weekendjes weg. In de jaren '50 was een dagje uit nog een flinke belevenis, zelfs als die drie dorpen verderop voerde. Mijn eerste vakanties gingen echter meteen naar Duitsland en daar kwam je niet zonder een fatsoenlijke kaart. Mijn ouders zijn babyboomers, dus die waren lid van de ANWB en haalden daar de gratis kaarten met de hoofdwegen. De details werden uit de campinggids gehaald. Sinds het begin van dit millennium hebben we handige kastjes met zuignappen voor aan de voorruit en zijn kaarten de dingen die je daarop kunt zien. Mijn kinderen weten vast niet meer dat ze ook op papier uitgebracht worden.
1995
Met de caravan richting Frankrijk was voor ons als Groningers het snelste via Duitsland vond mijn vader. Destijds kon hij alles beweren, want er was geen routeplanner om dat na te rekenen. Hij had een soort pen met een wieltje, die hij over een kaart kon rollen om te zien hoe lang de route was. Het kan ook zijn dat ik dat gedroomd heb. Mijn vader had de avond voor vertrek de steden die hij moest volgen op de borden al genoteerd op een briefje dat hij in het zicht hield. Mijn moeder hield dan ook grotendeels voor de sier de kaart vast. Als ik voorin mocht zitten had ik er groot genot in om bij te houden waar we waren op de kaart. Zodat ik kon zeggen: voor de volgende afslag is nog een Raststätte. Daar konden we dan onze thuis gesmeerde bammetjes opeten.
2015
Ik ben een TomTom-snob. Daar ben ik heel eerlijk in. Zelfs in deze auto van bijna €70.000 met een navigatiesysteem dat heel erotisch Sensus Connect is genoemd plak ik nog een TomTom aan de voorruit.
De OCD wint het van de estheet blijkbaar. Ik wil liever ook geen laadsnoertje over dat smetteloze dashboard, maar Volvo (en met haar de meeste automakers) krijgen file-informatie via TMC. Dat zijn lussen in de weg die meten of het verkeer er langzaam of snel over beweegt en elke 15 minuten daar een updateje over versturen. Als gevolg klopt de file-informatie nooit en kun je het dus beter uitzetten. TomTom daarentegen trekt de locatiegegevens van vele van hun kastjes en van eindeloos veel Vodafone-gebruikers richting een computer die op basis van die locaties op alle wegen (ook waar geen lussen in zitten) bizar precieze file informatie geeft. Als TomTom aangeeft dat een file begint over 400 meter dan kun je beter maar vast remmen, want dan staat hij er. Bovendieen weet TomTom of het zin heeft om om te rijden, of dat je beter even een stukje file kunt meerijden. Het is een absolute schande dat deze techniek niet door meer autofabrikanten gebruikt wordt.
Naast de files zijn er natuurlijk ook een paar momenten waarop je gewoon door kunt rijden en daar zijn de Volvo en de TomTom het opvallend vaak eens over de te volgen strategie en route. Mijn vrouw leest een boek, ik hoef geen briefje op het dashboard en onze relatie zal zeker drie dagen langer standhouden doordat er geen ruzie gemaakt wordt over waar Clermont St. Ferrand ligt.
Zelfs als ik aangekomen ben op de plaats van bestemming hoeft ze niet mee te kijken op zoek naar een parkeerplaats. Mijn Vodafone simmetje in het slot zorgt ervoor dat de Volvo informatie uit de Cloud kan halen zoals Parkopedia. Die laat zien welke parkeerplaatsen er in de buurt staan en ook wat ze kosten. Niet langer de frustratie dat je tussen de vloekende Fransen ingeparkeerd hebt en dat vervolgens blijkt dat je er slechts 30 minuten mag blijven staan.
Conclusie
TomTom en navigatiesystemen in het algemeen hebben reizen eenvoudiger, stresslozer en sneller gemaakt. De 5100 aan onze voorruit heeft met goeie filewaarschuwingen me al zeker 1000 euro aan irritatie bespaard en is zijn aankoopbedrag dan ook meer dan waard. Wat wel een vervelend bijproduct van navigatiesystemen is: je weet niet meer waar je terecht gekomen en langsgereden bent. Als je navigatiesysteem uitvalt ben je dan ook reddeloos verloren en moet je voor de rest van je leven blijven in het gat waar je terecht gekomen bent. Totdat een local je naar le Market Media loodst, waar je een nieuwe TomTom koopt.
Lees ook:
Vakantietest '95 vs '15: proloog
Climate control vs 5 standen buitenlucht (1)
Handycam vs iPhone (2)
Heupgordels vs. kinderzitjes (3)