Ello: reclamevrije Facebook-concurrent meteen populair
Geen advertenties, geen Candy Crush en voorlopig ook geen vervelende familieleden. Ello is invite only en direct mateloos populair.
Plotseling was daar deze week Ello, een minimalistisch sociaal netwerk dat een soort combinatie van Facebook, Tumblr en Twitter is. De website bestaat al sinds maart van dit jaar, maar is opeens enorm populair omdat je alleen met een uitnodiging lid kunt worden. Enorm vervelend, maar het levert wel de nodige buzz op.
Op Ello kun je jezelf registeren - met een valse of je echte naam - en berichten plaatsen, vrienden toevoegen en mensen volgen (hier kun je mij volgen!). "We werden moe van al die drukte op sociale netwerken", laat Paul Budnitz van Ello weten. Inmiddels vragen er per uur 31.000 mensen een invite voor het sociale netwerk aan en blijft de haat jegens Facebook bij velen groeien.
In tegenstelling tot Facebook toont Ello geen advertenties. "Het blijft voor altijd advertentievrij", aldus de makers van de website. Geld wordt er verdiend met extra features die gebruikers kunnen aanschaffen en donaties. Maar ja, Facebook was in het begin ook vooral gericht op de gebruiker en werd pas veel later de advertentiemachine die het nu is. En extra features en donaties zullen niet de servers voor miljoenen mensen gaan betalen.
Inmiddels worden de Ello-invites via Ebay verkocht. Je kunt er één kopen voor zo'n 10 dollar. Of gewoon wachten tot je eindelijk wordt toegelaten. Maar omdat Ello zo enorm groeit, zijn de invites tijdelijk stopgezet om de servers klaar te maken voor al die nieuwe gebruikers.