Nederlandse studenten plaatsen advertentie in Google Images
Schoolproject laat advertentie voor Volkswagen bovenaan zoekresultaten verschijnen.
Een project dat volgens velen onhaalbaar leek. Zo noemt Pim van Bommel de stunt die ze uithaalden. Samen met zijn studiegenoten Guus ter Beek en Alwin Lanting ontwierp hij een advertentie die ze met behulp van 'search engine optimization' in de top van de zoekresultaten van Google Images wisten te krijgen.
De jongens, vorig jaar afgestudeerd aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam, bedachten het concept zelf en namen voor de technische realisatie contact op met de website-ontwikkelaars van Qreative. "Volkswagen zelf heeft er niets mee te maken. We hebben het merk zelf uitgekozen om het project te realiseren en er een campagne voor verzonnen. Met hulp van een aantal hardcore-seo’ers is het allemaal gelukt", aldus Van Bommel.
Ze zijn vertrokken vanuit de zoekterm ultimate business car. Als je de term nu invoert op Google zal je merken dat de afbeeldingen te zien zijn maar dat de volgorde van de advertentie niet meer klopt. Pim geeft aan dat het alleen bij de eerste upload is gelukt om de afbeeldingen in de juiste volgorde te tonen. "Zodra gebruikers de plaatjes selecteren verschuiven ze omdat ze vaker of minder vaak worden aangeklikt, daar hebben we helaas nog geen vat op. Advertenties waar de volgorde van beelden minder uitmaakt zou een goede oplossing zijn."
Mark Jansen, woordvoerder bij Google Nederland, laat weten dat het bedrijf op specifieke gevallen als deze niet reageert. "We hebben momenteel ook geen plannen om advertenties in het afbeeldinggedeelte van onze zoekmachine op te nemen.” De studenten laten op hun site weten in gesprek te zijn met verschillende partijen, maar meer details zijn er nog niet bekend. "Het zou mooi zijn als Volkswagen de advertentie opmerkt en ons concept als echte advertentie uitbrengt", zegt Van Bommel.
Vorig jaar kreeg het kledingmerk Uniqlo het al voor elkaar om een advertentie op Pinterest te plaatsen met behulp van afbeeldingen en automerk Smart deed ook al eens aan guerrillamarketing op Twitter. What's next? Hysterisch meedoen aan virals als de Harlem Shake om in de picture te komen?