iPad Mini gaat ten koste van verkoop grote iPad

iPad Mini gaat ten koste van verkoop grote iPad

13 februari 2013 om 07:19
Laatste update: 28 april 2018 om 13:32

De iPad Mini kannibaliseert de verkoop van de grotere iPad.

De verkoop van de 9,7 inch iPad zakt in. De oorzaak is de komst van de iPad Mini, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IDC. Sindsdien groeit de verkoop van de originele iPad bijna niet meer, terwijl de iPad Mini het overgrote deel van de totale stijging van de iPad-verkoop met 48 procent voor zijn rekening heeft genomen. In sommige landen daalt de verkoop van de reguliere iPad zelfs al, zoals in de VS en Japan.

Het kleinere formaat en de lagere prijs blijken voor veel mensen aantrekkelijk aan de iPad Mini, ondanks dat de kleine tablet nog geen retinascherm heeft. Qua absolute aantallen heeft de iPad Mini de 9,7 inch iPad nog niet ingehaald, maar als de trend doorzet kan dat eind dit jaar wel eens gaan gebeuren. In het laatste kwartaal van 2012 werden 15,7 miljoen originele iPads verkocht en al 7,2 miljoen iPad Mini's, ondanks dat deze pas sinds begin november te koop is.

Voor Apple hoeft het geen slecht nieuws te zijn, want tablets gaan op hun beurt weer ten koste van de pc-verkoop, en dat is voorlopig vooral nadelig voor Apple-concurrenten Microsoft en computerfabrikanten. In november gaven mensen die overwogen een iPad Mini te kopen in een peiling aan dat het apparaat op de eerste plaats een Windows-pc zou vervangen (43 procent). En 29 procent van de potentiele iPad Mini-kopers zag het apparaat als vervanger van de grote iPad.

Volgens geruchten verschijnt er later dit jaar een tweede versie van de iPad Mini met een retina-scherm. Ook zou de grote iPad met een nieuw design op de Mini gaan lijken.

Lees meer over:

Deel via