Bloggies 07: Marketingfacts
In aanloop naar de uitreiking van de Dutch Bloggies spreekt Bright met een aantal genomineerde bloggers.
<font size="1">Marco Derksen: 'Ik maakte de klassieke fout door te denken dat je een discussie kunt beheersen. Maar dat kan niet. Dat is juist de kracht van weblogs: je wordt gecorrigeerd door je lezers.'</font>
Eén van de populairste Nederlandse marketingsites is het geesteskind van een scheikundige. Marco Derksen begon eind 2001 met internetmarketing. 'Omdat ik meer te weten wilde komen over mijn nieuwe vakgebied ben ik eind 2002 begonnen met het verzamelen van literatuur, quotes en cijfermateriaal op een weblog. Dat was het begin van Marketingfacts, al heette het destijds nog Mediafact', vertelt Derksen.
Begon je al meteen met het zelf schrijven van stukken?
'Nee, aanvankelijk was het meer copy-paste. Ik zette er wel een notitie bij of ik iets goed of slecht vond, maar dat was vooral voor mezelf. Af en toe schreef ik er een opmerking bij die bedoeld was voor mijn zogenaamde lezers.'
Want aanvankelijk had je nog maar weinig lezers?
'Ja, dat is langzaam gegroeid. Eerst maakten mijn collega's er gebruik van, bijvoorbeeld als ze informatie nodig hadden voor een presentatie. Daarna wees ik mijn klanten er op. Uiteindelijk is het een beetje uit de hand gelopen en had ik duizenden bezoekers per dag. Toen heb ik ook besloten om mijn baan op te zeggen.'
Kun je van Marketingfacts leven dan?
'Nee, Marketingfacts is meer een podium waardoor ik acquisitie kan doen. De advertenties vormen de inkomsten om de site bij te houden of een barbecue te organiseren. Het grote geld geld komt van de offline activiteiten: de cursussen en de workshops.'
Bloggers op Marketingfacts prijzen vaak ongegeneerd hun eigen projecten aan. Van een scheiding tussen redactie en commercie is geen sprake.
'Die scheiding zal er ook nooit komen. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld Molblog, waar de bloggers niet over hun eigen activiteiten mogen schrijven. Ik stimuleer dat juist. Marketingfacts is zo opgezet dat marketeers hun werk onder de aandacht kunnen brengen.'
Onlangs ging er wel iets mis. Je liet een negatief artikel over je klant Vodafone aanpassen.
'Ik was bij een workshop in Mediaplaza en kreeg allerlei telefoontjes of ik dat artikel over Vodafone op Marketingfacts al had gezien. Ik had het druk en heb de auteur van het stuk, Carl Mangold, gebeld. Ik heb gevraagd of hij Vodafone uit de titel kon halen. Toen ik 's avonds thuiskwam ging de discussie niet meer over Vodafone, maar over het feit dat de kop was aangepast. En terecht. Wat een blunder van mij.'
Dat was eens maar nooit weer?
'Ik maakte de klassieke fout door te denken dat je een discussie kunt beheersen. Maar dat kan niet. Dat is juist de kracht van weblogs: je wordt gecorrigeerd door je lezers. Dat vertel ik ook altijd aan klanten. En dan ga ik zelf de fout in. Het positieve is dat het daardoor wel een interessante case is geworden.'
Hoeveel bloggers heeft Marketingfacts?
'Er zijn tachtig mensen die toegang hebben om te schrijven, maar daarvan is een deel niet meer actief.'
Hoe denken deze medewerkers over de toekomst van de site?
'De hele fanatieke bloggers vinden dat de kwaliteit omhoog moet. Zij vinden dat er een bepaalde inhoud moet zijn en dat de berichten er netjes verzorgd uit moeten zien. De incidentele bloggers zijn meer rommelaars. Die weten niet precies hoe ze een plaatje moeten plaatsen en schrijven veel meer vanuit hun emotie.'
Ilse Media heeft in september 2005 een belang genomen in Marketingfacts. Wat zijn de gevolgen geweest?
'De professionalisering is toen wel begonnen. Omdat Ilse Media een belang nam in Marketingfacts, begonnen adverteerders ons serieuzer te nemen.'
Levert Ilse nu nog een grote bijdrage?
'Eh… nee, die bijdrage is beperkt. Ik krijg alle ruimte om te doen wat ik wil. Ilse is wel een prettige partner. Ze vragen niet zoveel van me. Ilse heeft er vooral belang bij dat de online marketing op een hoger niveau komt. Als er meer geld naar online marketing gaat, is dat goed voor Ilse. Daar draagt Marketingfacts aan bij.'
Ik heb het idee dat je de hele dag door berichten en reacties achterlaat op Marketingfacts. Waar haal je de tijd vandaan?
'Als ik wakker ben, ben ik altijd online. Ik heb mobiel breedband en als ik in de trein zit of bij klanten ben, heb ik altijd een laptop bij me. Daardoor lijkt het alsof ik voortdurend achter internet zit. Maar dan ben ik gewoon aan het werk.'
Hoeveel tijd ben je dagelijks kwijt aan Marketingfacts?
'Minimaal vier à vijf uur per dag. En er zijn dagen dat het meer is. Daarom heb ik ook mijn baan opgezegd.'
Houd je nog wel tijd over voor andere zaken?
'Ja hoor, naast Marketingfacts heb ik inmiddels diverse andere weblogs. Daarvan is Foodlog nu één van de grootste. Ik heb die site ruim een jaar geleden samen met een vriend opgezet. We hebben nu zo'n tien bloggers en ruim duizend bezoekers per dag. Het is exact hetzelfde model als Marketingfacts. We hebben daar een paar hele goede bloggers, zoals Wouter Klootwijk van de Keuringsdienst van Waarde.'
Volgende week een verslag van de uitreiking. Ook in deze serie: Retecool, Wiskundemeisjes, Geenstijl, Schlijper en Sargasso.