Waarom rijdt nog niet iedereen elektrisch?
Er zijn 8 miljoen auto's op de weg in Nederland, daarvan zijn er slechts 20.000 helemaal elektrisch. Waarom gaat dat niet harder?
Sinds 2011 kun je in Nederland een goed aantal bruikbare elektrische auto's kopen. De overheid heeft geprobeerd de aankoop te stimuleren, maar verloor veel geld aan plug-in hybrides met dubieuze milieuvoordelen. Mitsubishi's die 1 op 7 rijden hebben we genoeg, maar de Nissan Leaf van het eerste type is een minder vaak geziene gast. Sinds kort is de subsidieregeling logischer: voor een volledig elektrische auto betaal je slechts 4 procent bijtelling en geen BPM of wegenbelasting. Voor alle andere auto's wel. De elektrische auto gaat dit jaar in Nederland dan ook een sprongetje maken.
Werkgevers die lease-auto's uitdelen zijn op enkele uitzonderingen na nog niet bijzonder assertief in het vergroenen. Die kijken met hun medewerkers mee naar de bottomline. Maar stimuleren meestal niet de aanschaf van elektrische auto's. Ook omdat ze zelf dan in laadvoorzieningen moeten investeren op de parkeerplaats.
Vertrouwd geluid en de dealers
Onbekend maakt onbemind. Ik spreek veel mensen die denken het geluid van hun auto te gaan missen of verwachten dat ze elke week wel een paar keer stil zullen vallen vanwege een lege accu. Wie eenmaal elektrisch gereden heeft, is vaak meteen genezen van die angst.
Maar ook niet elke dealer is even happig om iemand een elektrische auto te verkopen. Ze zijn zelf opgegroeid met ronkende verbrandingsmotoren en hebben minder met elektrische aandrijving. Maar ook zijn de toekomstige onderhoudskosten lager, waardoor de dealer op lange termijn minder zal verdienen.
Het aanbod moet groeien
Het aanbod is ook nog niet helemaal volwassen. Van de 39 modellen die BMW verkoopt is er bijvoorbeeld maar eentje elektrisch. Voorloper Nissan heeft 11 modellen te koop, waarvan slechts 2 elektrisch zijn.
Tweedehands is het nog lastiger, vooral als je wat minder te besteden hebt. De Nissan Leafs van voor 2013 hebben een accu die wat sneller achteruit gaat en dus begint de elektrische pret met de Renault Zoe vanaf €11.000 ex accu of de Nissan Leaf vanaf 2013 voor prijzen rond de €16.000. Dat is niet voor iedereen weggelegd en bovendien heb je voor dat bedrag dus te kiezen uit twee modellen.
Nu onder andere Hyundai, Kia, Audi en Jaguar met nieuwe modellen gaan komen, groeit de markt en waarschijnlijk ook de vraag. Maar we moeten nog even geduld hebben voordat een significant aantal auto's volledig elektrisch is.
Subscribe alvast op ons YouTube-kanaal om onze video-impressie van de elektrische Jaguar I-Pace volgende week niet te missen.