Ook Rolls-Royce heeft nu een vliegende taxi
In navolging van Airbus, Audi en Google-oprichter Larry Page heeft nu ook Rolls-Royce een elektrische vliegtuigje. Hij vliegt alleen nog niet.
Grote auto- en techbedrijven zien ze vliegen. En het liefst zo snel mogelijk. De Britse vliegtuigbouwer Rolls-Royce voegt zich toe aan een illuster rijtje dat een eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing) wil bouwen: een elektrisch vliegtuigje dat als helikopter opstijgt (verticaal) en als een vliegtuig vliegt (horizontaal). Dit betekent dat in de lucht de vleugels of motoren 90 graden moeten draaien.
De vliegtuigbouwer Rolls-Royce, in 1973 afgesplitst van de autofabrikant, heeft op de vliegtuigbeurs Farnborough Airshow zijn Rolls-Royce EVTOL Project gepresenteerd. Het concept wil met gasturbines zes elektrische rotors aansturen, om zo 4 tot 5 personen met maximaal 400 kilometer per uur maximaal 800 kilometer te verplaatsen. Het gaat om een hybride voertuig waarbij elektriciteit en kerosine gecombineerd worden.
Het duurt nog even
Rolls-Royce is nog niet zo ver met de ontwikkeling. Op dit moment is het alleen nog een computeranimatie en nog geen fysiek toestel. Volgens het persbericht is het bedrijf nu op zoek naar partners om het project van de grond te krijgen.
Aan ambitie geen gebrek: het doel is om het vliegtuig begin volgend decennium in de lucht te zien.
Concurrenten
Rolls-Royce is zeker niet de eerste die zich op dit vlak begeeft. Airbus, Uber en Daimler hebben al miljoenen geïnvesteerd in vliegende taxi's, die in de meeste gevallen zich autonoom door de lucht moeten verplaatsen.
De startup Kitty Hawk lijkt op dit moment het verst te zijn. Gesteund met miljoenen van Google-oprichter Larry Page maakte het Amerikaanse bedrijf eerst een futuristisch eenpersoons vliegtuigje. Een paar maanden terug toonde het hun elektrische vliegtuigje Cora. Hiermee gaat het bedrijf aankomend jaar testen in Nieuw-Zeeland. De premier van Nieuw-Zeeland was zelfs bij de presentatie aanwezig.
Beren in de lucht
Ondanks dat er een hoop geld naar toe gaat, zijn er een hoop beren op de weg. Vliegen, zeker in Nederland, mag op veel plekken niet zomaar. Daarvoor zouden een hoop nieuwe regels gemaakt moeten worden.
Een ander probleem voor elektrische luchtvaart is dat batterijen veel minder energie kunnen leveren per kilo dan kerosine, zei Joris Melkert, luchtvaartexpert van de TU Delft, al eerder tegen RTL Z. Dat laatste probleem heeft Rolls-Royce, met het hybride systeem, dus niet.