Google en Amazon zouden allebei werken aan concurrenten voor Apples draadloze AirPods-oordopjes.
Dat zegt de doorgaans betrouwbare marktanalist Ming-Chi Kuo, meldt 9to5Mac. Kuo baseert zijn voorspellingen altijd op verhalen van anonieme bronnen in de productieketen. Volgens die bronnen worden de AirPods zo goed verkocht, dat Google en Amazon ook interesse hebben in zo'n product.
De bedrijven zouden allebei eigen draadloze oordopjes willen ontwikkelen, die in de tweede helft van 2019 op de markt zouden moeten komen. Gezamenlijk zouden de bedrijven dan tussen de 10 en 20 miljoen exemplaren van de oordopjes leveren, denkt Kuo.
Apple levert in 2019 volgens Kuo tussen de 50 en 55 miljoen AirPods. Hij noemt beide bedrijven de meest logische concurrenten: Google heeft met Android het grootste mobiele platform, Amazon heeft met Alexa een van de populairste spraakassistenten.
Nieuwe AirPods met gezondheidssensoren
Apple bracht zijn AirPods eind 2016 uit, sindsdien zijn de oordopjes in formaat en gebruiksgemak nog steeds ongeëvenaard. AirPods hebben een langere accuduur en verbinden veel gemakkelijker dan vergelijkbare oordopjes, die vaak ook groter zijn en een groter oplaaddoosje hebben.
Kuo zei onlangs dat Apple in 2019 voor het eerst met licht vernieuwde AirPods komt, die in een draadloos oplaadbaar doosje zitten. In 2020 volgen echt nieuwe AirPods, die mogelijk waterdicht zijn en over noise-cancelling beschikken.
Kuo verwacht dat Apple gezondheidssensoren in de nieuwe AirPods zal bouwen, die mogelijk samenwerken met de Apple Watch.
Getest: draadloze oordoppen van Sony
Volg Bright op YouTube voor meer gadgetvideo's