Facebook voegt later dit jaar de al in 2018 beloofde functie om data te wissen toe. Gebruikers kunnen daarmee gegevens die het bedrijf over hen heeft verwijderen, waardoor reclames minder gepersonaliseerd worden.
Dat zegt Facebooks financiële topman David Wehner, meldt CNBC. Facebook-baas Mark Zuckerberg beloofde begin 2018 al een functie waarmee mensen kunnen zien welke informatie Facebook heeft opgeslagen over hun app- en websitegebruik. Gebruikers kunnen die informatie eventueel ook verwijderen.
Facebook beloofde de functie in nasleep van het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij een derde partij die opgeslagen gebruikersdata wegsluisde. De wisfunctie liet echter wat langer op zich wachten. Als gebruikers de data verwijderen die Facebook over hen heeft opgeslagen, wordt het volgens Wehner waarschijnlijk moeilijker om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Zeker het koppelen van gebruikersinformatie van Facebook zelf en aangekochte informatie van derde partijen wordt moeilijker. Facebook probeert gebruikersprofielen zo compleet mogelijk te maken en koopt daarvoor bijvoorbeeld ook gegevens die externe advertentienetwerken hebben verzameld.
Ook plaatsen veel sites de zogenoemde Facebookpixel op hun pagina. Het sociale netwerk krijgt zo een beeld van wie wanneer op wat voor soort webpagina's komt.