Smart home-divisie Ikea krijgt eigen plek in de winkel
Techsite The Verge mocht binnenkijken bij Ikea's kersverse business-tak: Home Smart. De ambities van het bedrijf voor het slimme huis zijn torenhoog.
In een reportage bij het hoofdkantoor van Ikea in Älmhult, Zweden, kreeg techsite The Verge een bijzondere kijk achter de schermen bij de woonwinkel. In augustus van dit jaar werd de slimme huis-productentak opgewaardeerd tot eigen businesstak, waardoor het op gelijke voet komt met Living Room, Bedroom en Children. Hiermee worden de ambities van het bedrijf steeds duidelijker.
Ikea heeft nu slechts een paar draadloze opladers, een ietwat slimme speakers in samenwerking met Sonos, slimme lampen en automatische rolgordijnen, maar wil de komende jaren veel meer gadgets en accessoires aansluiten op het internet.
De grootste winst is dat Home Smart nu een eigen plek krijgt in de winkels, waardoor het sneller nieuwe producten op de plank kan krijgen. "Een artikelnummer is een gewillige valuta bij Ikea", zegt chef Ikea Home Smart Björn Block tegen The Verge. In het verleden was het team afhankelijk van andere afdelingen om hun producten een plek in de schappen te geven.
Block: "We streven naar 9500 producten in de winkel. Zelfs als we 2000 nieuwe producten lanceren in een jaar, blijven er 9500 producten in de winkel. Dat betekent dat er 2000 producten uit de winkel gaan."
Ikea-tv faalde
De reportage laat ook zien hoe Ikea in het verleden niet altijd even succesvol was met het introduceren van technologie. In 2012 bracht het de Ikea-tv Uppleva op de markt, die vooral belachelijk werd gemaakt.
Nog steeds staan de techproducten van Ikea niet bekend om gebruiksvriendelijkheid. De app vertoont nog aardig wat fouten en producten moeten tijdens installatie soms meerdere keren worden aangezet. Home Smart-chef Block erkent de problemen. "We leveren nog niet de kwaliteit en functionaliteit die horen bij Ikea."