Duurtest Hyundai Ioniq electric: de introductie
Hyundai heeft de volledig elektrische Ioniq vernieuwd en onze autotester Rutger test hem deze maand. Deze week: de kennismaking.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.
Wie elektrisch wil rijden kan niet om het trio van Hyundai/Kia heen: de Kona, e-Niro en e-Soul hebben met hun grote bereik een eigen klasse. De vierde telg van de familie wijkt op drie belangrijke punten af: het is geen SUV, maar een hatchback én is alleen te koop met een kleinere accu én dus voor een kleinere prijs.
De elektrische Ioniq is te koop vanaf €37.000 met een 39 kWu accu. Zijn broer de Kona is te koop met dezelfde accu voor hetzelfde bedrag, maar staat ook in de showroom met een 64 kWu accu en een prijskaartje van €41,500.
In praktijk is dat het verschil tussen 250 of 400 kilometer bereik. Die 400 kilometer betekent dat je er ook gemakkelijk mee op vakantie kunt gaan, zonder al te veel tussenstops. 250 kilometer betekent dat je een auto hebt waar je in eigen land mee zult blijven.
Aerodynamischer dan een SUV
De vorige Ioniq was een opvallende overachiever. Met zijn 28 kWu accu had hij een groter bereik dan je zou verwachten. Deels doordat Hyundai een zuinige elektromotor gebruikt en veel energie terugwint bij het afremmen, maar ook omdat de Ioniq een stukje aerodynamischer is dan een SUV.
Dat zie je als je de Kona en Ioniq met elkaar vergelijkt. Met exact dezelfde krachtbron accelereert de Ioniq in 9,7 seconde naar 100 (ipv 9,9), heeft hij een top van 165 km/u (ipv 155) en is zijn stroomverbruik officieel 14,7 kWu (ipv 15,7 kWu). Dat alles levert je ook 260 kilometer bereik op in plaats van 250.
Flinke neus
Aan de buitenkant is er niet heel veel veranderd aan de elektrische Ioniq. De grille is van een 'worstelmasker' omgeturnd in een iets traditioneler model. De twee dynamisch openende koelsleuven zitten er wat lomp in en de hele plaat staat wat ver naar voren. De hybride en plug-in hybride broertjes zien er wat dat betreft fraaier uit.
Dat de Ioniq broertjes heeft, betekent ook dat het interieur niet optimaal gebruik maakt van het voordeel van elektrisch rijden. Een Opel Ampera E bijvoorbeeld heeft veel binnenruimte voor de buitenafmetingen omdat er weinig ruimte nodig is voor een elektrische motor.
Omdat de Ioniq zijn vorm deelt met de hybrides heeft deze auto wel een flinke neus. Dat betekent overigens niet dat het krap voelt in de auto. Sterker nog: als volwassene zit je ook prima achterin, ook op langere afstanden.
Connectiviteit
De auto is sinds dit modeljaar ook te bedienen met een app: Bluelink. Wie kijkt in de app store, ziet dat er een keur aan negatieve recensies is voor deze app, omdat gebruikers van oudere modeljaren Ioniq en Kona-rijders de app niet kunnen gebruiken.
Functies als de verwarming bedienen op afstand en de laadtoestand checken kan via de nieuwe app. Ook het infotainmentsysteem is verbeterd. Het ziet er allemaal weer net iets moderner uit dan in de vorige auto. TomTom Live wordt nog steeds meegeleverd voor de eerste 5 jaar en ook Apple Carplay en Android Auto zijn beschikbaar.
Iets onder het beeldscherm zit de nieuwe verwarmingsbediening. Met knoppen voor alle functies, maar mooi verstopt onder een glad zwart oppervlak. De hele interface is daardoor een stuk minder druk geworden.
De komende weken voelen wij de Ioniq aan de tand: wil jij iets weten over deze auto? Wil je dat we kijken hoeveel kratten bier er achterin passen? Hoeveel condooms in het handschoenenkastje? Of het blauw van het exterieur een beetje in de buurt komt van International Klein Blue? Laat het horen op Facebook of Twitter.
Volg onze updates over elektrische auto's
Kijk ook: Tesla Model S veranderde autorijden
Geen video missen? Abonneer op het Bright YouTube-kanaal