Google-webbrowser Chrome zal op termijn niet meer cookies van derden ondersteunen, waarmee internetters vaak worden gevolgd voor online advertenties.
Dat belooft de zoekgigant in een blogbericht. Het doel is om de trackingcookies binnen twee jaar niet meer te laten werken met Chrome.
Cookies van derden zijn afkomstig van andere sites dan degene die je bezoekt. Ze worden vaak gebruikt om bijvoorbeeld je surfgedrag door te sturen naar een adverteerder, die vervolgens online advertenties toespitst op je interesses.
Lastiger je te volgen
Door deze specifieke cookies te beperken, wordt het voor bedrijven lastiger om je online te volgen. De eerste stappen daarvoor worden in februari al gezet, door te verplichten dat cookies van derden altijd een veilige verbinding moeten gebruiken.
De zoekreus heeft een aantal voorstellen liggen voor nieuwe systemen die reclamebedrijven kunnen gebruiken, waarbij de privacy van gebruikers minder in het geding komt. Het idee is dat je browser bekijkt en berekent wat je persoonlijke interesses zijn, in plaats van dat het advertentienetwerk trackt welke sites je bezoekt.
Mozilla en Apple
Google is niet het eerste bedrijf dat cookies van derden blokkeert. Mozilla en Apple deden eerder hetzelfde met hun browsers Firefox en Safari. Zij kwamen in updates met directe blokkades voor de cookies.
De zoekreus wil de cookies over een periode van twee jaar uitfaseren, uit angst dat het anders verkeerd uitpakt. "Door botte maatregelen tegen cookies te nemen, zouden we het gebruik van ondoorzichtige methoden zoals fingerprinting aanmoedigen", schrijft het bedrijf.
Bij fingerprinting worden gebruikt gevolgd zonder dat ze dit kunnen tegengaan door cookies te blokkeren. Google zegt later dit jaar ook maatregelen tegen deze trackingvorm te introduceren.
Google Nest Mini: de beste goedkope slimme speaker?
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's