Nagenoeg een miljoen mensen hebben in een maand tijd een virtualrealitybril gekocht, zodat ze de nieuwe game Half-Life Alyx konden spelen.
Dat blijkt uit gegevens van gameswinkel Steam die RoadtoVR heeft geanalyseerd. De winkel houdt bij welke gebruikers een VR-headset hebben - en gebruik van het platform is verplicht om het spel te spelen.
Half-Life: Alyx speelt zich af tussen Half-Life 1 en 2, twee games die een flinke impact hadden op de game-industrie. Een nieuw deel liet jaren op zich wachten, omdat ontwikkelaar Valve een onverwacht groot succes had met zijn gameswinkel Steam, waar alle aandacht naar ging.
Twee procent
Een kleine twee procent van alle actieve Steam-gebruikers zou voor de game een headset hebben aangesloten. Het aantal steeg specifiek rond het verschijnen van Half-Life Alyx: daarvoor waren de maandelijkse stijgingen veel minder significant.
Het aantal Steam-gebruikers met een VR-bril zou hierdoor zijn gegroeid naar 2,7 miljoen. Een maand voor verschijnen waren er nog maar rond de 1,75 miljoen VR-gebruikers actief op het platform.
Flinke investering
Dat is vooralsnog slechts een klein deel van alle pc-gamers. De stijging is desalniettemin interessant, gezien de aanschaf van een headset al snel honderden euro's kost. Het kopen of bouwen van een pc die virtual reality ondersteunt is daarnaast een fikse investering.
Maak kans op de iPhone SE:
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's