Duurtest BMW 530e: slimme plug-in hybride met luxe-opties
Bright-autotester Rutger Middendorp rijdt deze maand de sjieke BMW 530e plug-in. Een hybride die zelf weet wanneer hij de stad in rijdt en over moet schakelen op elektrische aandrijving. In deel 1: de opties.
Rutger Middendorp test voor de Bright Duurtest elke maand een andere auto.
Terwijl de meeste automakers moord en brand schreeuwen over de uitstooteisen, heeft BMW flink doorgewerkt en verkoopt het genoeg plug-in hybrides om aan de meest recente wetgeving te voldoen. Case in point: de BMW 530e die wij deze maand rijden.
De elektrische range is niet extreem indrukwekkend met zo’n 30 tot 40 kilometer. Maar zeker nu ik wat meer aan huis gebonden ben, voldoet het voor de meeste ritten. En bij een retourtje Winsum - Amsterdam haal ik nog 1 op 15. Met benzine. In een gigantische BMW ramvol met luxe.
Deze week maken we kennis met de opties. Dat zijn er nogal wat. Want van de 100.000 euro die deze auto kost zit eenderde in de opties. We lopen ze even langs, van knetterduur naar iets goedkoper.
Het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound system kost 4400 euro. Klinkt als een klok in de meest neutrale stand, maar de bas wordt al snel dof als je hem wat zwaarder zet.
Het M Sportpakket kost 4000 euro. Daarvoor krijg je geen PK meer, maar wel allerhande sportieve details. Persoonlijk zou ik dit geld in de broekzak houden, want de 5 serie is zonder ook een knapperd.
Sjieke leren stoelen 3200 euro. Maken het interieur echt af.
20 inch velgen kosten 3100 euro. 19” is sooo last year. 2020 is het jaar van de 20”.
Driving Assistant Plus voor 1700 euro. Een soort voorzichtige versie van de Tesla Autopilot. In de file is het een heerlijke optie, omdat je echt niets meer hoeft te doen om mee te blijven rollen. Maar op een auto die kaal al niet goedkoop is, zou dit standaard moeten zijn naar mijn mening.
Over kaal gesproken, wat heb je eigenlijk voor auto als je de 530e xDrive sedan plug-in zonder opties koopt? Een 185 pk benzinemotor en een 109 pk elektrische motor. Geef je die tegelijk op hun donder dan heb je 252 pk. Je kunt kiezen voor wit of zwart, tenzij je wilt bijbetalen. 17” velgen doen je 5-serie visueel geen goed. Maar voor €580 kun je overstappen op de goedkoopste 18" of zelfs 20” velgen.
Parkeersensoren zijn standaard, DAB ook, een navigatiesysteem en audio zitten er allemaal al in, maar de echt bijzondere opties uit onze testauto mis je dan. Daar vertellen we volgende week meer over.
Rutger Middendorp rijdt voor de Bright Duurtest elke maand een andere auto.