Echtheid en context

Google plaatst factchecks nu ook bij afbeeldingen

23 juni 2020 om 13:36
Laatste update: 23 juni 2020 om 13:38

Google gaat gemanipuleerde of misleidende afbeeldingen in zijn zoekresultaten voorzien van factcheck-labels.

Afbeeldingen die door factcheckers zijn gecontroleerd, krijgen voortaan het label ‘Fact check’ in de zoekresultaten van Google, meldt het bedrijf. Wie op de afbeeldingsminiatuur klikt, krijgt kort het oordeel van de factchecker te zien.

Als voorbeeld toont Google de zoekterm ‘haaien in de straten van Houston’. Afbeeldingen tonen haaien in ondiep water, maar de afbeelding met factcheck-label stelt dat de foto niet in Houston is genomen.

Al langer bij zoekresultaten

Google toont al langer de beoordelingen van onafhankelijke feitencheckers in zijn reguliere zoekresultaten en Google Nieuws. Google toont de factchecks via ClaimReview, een open platform waarmee factcheckers hun controles makkelijk kunnen delen met zoekmachines.

Google gebruikt die database in sommige landen ook al om meldingen bij gecontroleerde YouTube-video’s te plaatsen.

Geen invloed op ranking

Het label bij afbeeldingen heeft net als bij de reguliere zoekresultaten van Google geen invloed op de ranking van de resultaten; hoe hoog ze in het overzicht van Google eindigen. “Onze systemen zijn ontworpen om de meest relevante, betrouwbare informatie beschikbaar tevoorschijn te halen, inclusief van bronnen die factchecks leveren”, aldus Google.

Insta-musea weer open: hier maak je de mooiste selfies