KPN trekt stekker uit laatste inbelnummer voor internet
Na bijna 30 jaar stopt KPN dit najaar met het laatste inbelnummer voor internet. Vanaf 1 oktober is het niet meer mogelijk via een analoge telefoonlijn in te bellen voor een internetverbinding.
KPN laat weten dat het begin oktober stopt met ISDN30, de technologie achter het oude internet-inbelnummer. Volgens KPN is het aantal klanten dat nog de oude inbelverbinding gebruikt 'nihil'.
"De weinige gebruikers die nog van het inbelnummer gebruik maken, worden of zijn hierover geïnformeerd en indien nodig worden ze geholpen om op een andere manier toegang te krijgen tot het internet", aldus de provider.
Piepjes
In de jaren 90 was de klassieke telefoonlijn de enige manier om verbinding te maken met internet. Met een modem belden gebruikers in op een nummer om zo een verbinding tot stand te brengen. Tijdens het inbellen klonken dan allerlei piepjes, de 'handshake' tussen de modem van de klant en de modembank van de provider.
Elke gebruiker die online ging, hield een fysieke lijn bezet. "Het was doodnormaal dat je een half uur moest wachten om het internet op te kunnen. Je stond dan letterlijk in de wacht", blikt KPN terug.
Op het hoogtepunt had KPN tienduizenden telefoonlijnen met elk een modem. Door de komst van ADSL, vanaf 1999, was inbellen niet meer nodig.
XS4ALL
XS4ALL was in 1993 de eerste internetprovider gericht op consumenten in Nederland. Het bedrijf speelde een grote rol bij het publiek toegankelijk maken van internet, met behulp van inbelnummers. "Omdat XS4ALL in Amsterdam gevestigd was ging dat in eerste instantie via een 020-nummer. In die tijd was binnen de regio bellen goedkoper dan daarbuiten. Daarom was het voor gebruikers in Groningen een dure aangelegenheid om elke keer via Amsterdam in te bellen. Uiteindelijk kwamen er regionale inbelnummers", aldus KPN.
XS4ALL ging vorig jaar definitief op in KPN.