Series

YouTube stopt bijna volledig met Originals-programmering

youtube originals stopt bijna helemaal partnerprogramma
18 januari 2022 om 20:02
Update: 18 januari 2022 om 20:07

YouTube Originals, dat sinds 2016 originele series maakte voor het videoplatform, houdt bijna volledig op te bestaan. Het geld kan volgens YouTube beter worden ingezet.

YouTube maakte sinds 2016 fictieseries als Cobra Kai en On Becoming A God In Central Florida, maar verkocht zijn eigen content later door aan videodiensten en televisiekanalen. Sinds 2018 werd de productie van deze dramaseries al langzaam afgebouwd.

In plaats daarvan besloot YouTube Originals in te zetten op educatieve content en realityseries van de hand van YouTube-contentmakers, muzikanten en beroemdheden zoals Alicia Keys en Will Smith. Maar ook deze producties komen nu grotendeels tot een einde: YouTube stopt het geld liever in "initiatieven als het Creator Shorts Fund, Black Voices Fund, en Live Shopping", schrijft YouTube-topman Robert Kynci op Twitter. 

Alleen Originals-producties die verbonden zijn aan het fonds voor zwarte contentmakers en het fonds voor YouTube Kids zullen in de toekomst nog geld ontvangen. "En we zullen onze beloftes aan shows waar we nog contracten mee hebben nakomen."

Het Black Voices fund werd eind 2020 in leven geroepen. De bedoeling is dat het tot 2023 voor zo'n 100 miljoen dollar aan series produceert waarin de stemmen van zwarte makers centraal staan.

'26 miljard euro naar videomakers gegaan'

Susanne Daniels, die aan het hoofd stond van deze afdeling voor originele content, vertrekt in maart. Volgens Kynci speelden Daniels en YouTube Originals een "belangrijke rol in het ontwikkelen van de makereconomie van YouTube". In deze periode zou YouTube volgens Kynci zo'n 30 miljard dollar (26 miljard euro) hebben gestoken in materiaal van videomakers op het platform.

Er zouden nu meer dan twee miljoen deelnemers zijn aan het partnerprogramma van YouTube. Om daar onderdeel van te worden moet een kanaal minstens duizend volgers hebben en in een jaar tijd minstens vierduizend uur lang bekeken worden. YouTube Partners kunnen geld verdienen aan advertenties en krijgen verdere ondersteuning van het videoplatform.

Nog meer nieuwe functies voor tv's