Alarmnummer 112 nu ook bereikbaar via wifi-bellen en 4G
Alarmnummer 112 is nu bij alle Nederlandse providers bereikbaar via het 4G-netwerk en bellen via wifi.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) sprak telecombedrijven eind vorig jaar nog aan op de 112-bereikbaarheid via 4G en wifi, omdat nog niet alle providers hieraan voldeden. Maar inmiddels hebben ze het op orde, meldt de toezichthouder.
Providers moeten ervoor zorgen dat 112 bereikbaar is via alle technieken die zij gebruiken voor mobiele telefoongesprekken, dus ook nieuwe technieken als 4G en bellen via wifi. Dat is verplicht sinds het ingaan van een beleidsregel in juli vorig jaar. De beleidsregel geldt voor de spraakdiensten voor normale telefoongesprekken die telecomaanbieders aanbieden en de technieken die ze gebruiken, niet voor spraakdiensten van apps als WhatsApp of Facetime.
"Omdat goede bereikbaarheid van het alarmnummer in noodsituaties van levensbelang kan zijn, is het belangrijk dat 112 bereikbaar is via alle technieken voor mobiele telefoongesprekken", aldus Manon Leijten, bestuurslid van de ACM.
Fysieke locatie doorgeven
Ook is het belangrijk dat de 112-meldkamer identiteits- en locatiegegevens krijgt wanneer iemand belt, zodat hulp snel ter plaatse kan zijn. Dat is volgens de toezichthouder in de meeste gevallen goed geregeld. De mobiele telecomaanbieders hebben daarbij de afgelopen maanden op aandringen van de ACM ook een inhaalslag gemaakt met het verstrekken van informatie over anonieme prepaid-nummers aan de 112-meldkamer.
Wanneer iemand via een vaste lijn belt, krijgt de 112-meldkamer het adres door waar de aansluiting op staat geregistreerd. Dit is echter niet altijd de juiste locatie. Soms kunnen verschillende vestigingen van een bedrijf bellen met een nummer dat geregistreerd staat op het adres van het hoofdkantoor.
Volgens nieuwe Europese regels die over enkele weken ook in Nederland gelden, moeten telecomaanbieders de daadwerkelijke fysieke locatie doorgeven aan de 112-meldkamer. Er zijn alleen nog geen kant-en-klare oplossingen om dit technisch snel mogelijk te maken, dus gaat de ACM hierover in gesprek met providers.
Luister ook onze podcast: