De komende drie weken rijdt Bright-autotester Rutger in de Hyundai Kona Electric. De auto heeft jaren na de introductie een update gehad en lijkt menig nieuwkomer te verslaan.
Rutger Middendorp test auto's in de Hyundai Kona is al jarenlang een gewilde elektrische auto. Hij is relatief betaalbaar. Maar bovendien heeft de Kona én een accu van dik 60 kWh en gaat hij zuinig met de stroom in die accu om. Voor onder de 40.000 euro vind je geen elektrische auto waar je zo gemakkelijk lange afstanden mee rijdt. Het snelladen is met 77 kW niet helemaal meer competitief, maar als je drie uur op de snelweg kunt zitten, is een klein uurtje lunchen geen groot bezwaar.
Gezien de Kona een facelift heeft gehad, leek het ons slim om de auto nog eens een tijdje te rijden en te zien hoe hij zich verhoudt tot de concurrentie die hij bij de introductie niet had.
Kiezen
Misschien meteen goed om te noemen: we rijden dus de duurdere versie met de grote 64 kWh-accu. Er is een 40 kWh-variant te krijgen voor nog geen 35.000 euro, maar die heeft én een kleinere accu, maar kan ook laden met maximaal 50 kW.
Vergelijk dat met de auto’s van de Stellantis-groep (Opel Corsa-e, Mokka-e, Citroën ë-C4, Peugeot e-208 en e-2008) en het wordt snel somber. Die zien er frisser uit, hebben een grotere accu en kunnen een keer zo snel snelladen. De 64 kWh-versie van de Kona is dus de uitvoering die je wilt.
De versie die wij rijden is de Premium met lederlook bekleding, verwarmbare én koelbare stoelen en een soort 'Autopilot Light' voor rij-assistentie. Wil je die mee, dan ben je dik 44.000 euro lichter.
De goedkoopste versie met de grote accu kost 38.500 euro. De versie van 43.000 euro en een beetje is de 'sweet spot' voor de meeste mensen. Met de subsidie van 3350 euro er af is dat een aantrekkelijke kar.
De komende weken testen we hoe de auto zich meet met concurrenten als de Cupra Born en de Skoda Enyaq, maar ook met de concurrent uit eigen huis: de Ioniq 5.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.