Duurtest Mercedes-Benz EQB: elektrische zevenzitter
De komende vier weken rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp met de elektrische Mercedes EQB. Vandaag maken we kennis.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.
Mercedes heeft vaart gemaakt met elektrisch rijden. Na een valse start met de elektrische B-klasse die niet sneller kon laden dan 22 kW, kwam de EQC en inmiddels zijn er de EQA, de EQB, de EQC, de EQE, de EQS en de EQV te koop. De EQE en EQS zijn de enige twee modellen die op een speciaal ontwikkeld elektrisch platform zijn gebouwd, de andere zijn stuk voor stuk retrofits: auto’s die zijn ontwikkeld voor een benzinemotor en zijn doorontwikkeld om er een accu en elektromotor in te kunnen plaatsen. Zo ook de EQB die we nu rijden.
Op dit moment zijn er drie varianten van de EQB te koop: de 250, 300 en 350. Die kosten respectievelijk 56.000, 64.000 en 67.000 euro. Voordat je in de snoeptrommel met opties duikt dan. Wij kregen de middelste versie mee, de 300 4matic. De 250 heeft het grootste bereik; reëel zo’n 345 km, de vierwielaandrijving en de extra power kosten je 15 kilometer range. Waar de cijfers in de benaming vandaan komen begrijp ik nog niet helemaal, maar de 250 levert 190 pk, de 300 levert 228 pk en de 350 maar liefst 292 pk.
De accu van 66,5 kWh laad je op met acceptabele snelheden: 11 kW max aan de straat en 113 kW aan de snelweg. Keurig.
Achterin is het krap
Het bijzondere aan de EQB is dat het een zevenzitter is. Of eigenlijk een soort 5+2 zitter. Achterin is het krap, maar met een paar kinderen van onder de 12 jaar is het goed te doen. Die moeten dan wel hun bagage op school, want dit is een SUV, geen bus.
De EQB is gebaseerd op de GLB. Ik vind persoonlijk de 'alfabetsoep' van Mercedes niet altijd even gemakkelijk te onderscheiden. Maar die G staat voor Gelände en dat betekent dat je met een SUV van doen hebt. De laatste letter zegt iets over het formaat. Dus B is groter dan A en kleiner dan C. Van binnen voelt de EQB overigens ruimer aan dan de EQC. Dat is ook geen zevenzitter. Het hele model lijkt wat meer rechtop te staan en dat geeft het gevoel van ruimte.
Prachtige knoppen
Het instrumentarium is zoals we van recente Mercs gewend zijn indrukwekkend. Prachtige knopjes op het stuur, handig ingedeeld, met een knoert van een scherm achter dat stuur en op de middenconsole, en eindeloos veel opties voor personalisatie.
Het kost me altijd weer een week om alles te vinden, maar als dat gelukt is, heb ik ook de boel helemaal ingesteld naar mijn persoonlijke voorkeuren.
De concurrentie
Concurrenten van de EQB zijn de Audi Q4 e-tron, BMW iX3, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Tesla Model Y en de Volvo XC40 Recharge. Wil je sneller laden, dan neem je één van de Koreanen of de Tesla Model Y. Wil je luxe, dan gaat het tussen de Duitsers, de Zweed en deze.
Maar wil je elektrisch én zes of zeven zitplaatsen, dan zijn er niet zoveel andere opties. De Tesla Model Y is veel duurder en als je de Merc overweegt, dan is je tweede keuze vast geen Citroën e-Berlingo.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.